kär i en äldre tjej
10.02.2014
Hej! Har tänkt på denhär tjejen i nästan ett helt år nu. hon är liksom blond,vacker, liten,inte som andra,har jätte söt röst.ja allt en kille som jag skulle vilja ha.och de värkar som hon är kär i mig också, enda problemet är bara att hon går i 9an och är typ rädd för vad andra ska tycka och säga,liksom spelar faktiskt två år så stor roll?:( brukar aldrig bli kär men det är något speciellt med henne, nu då de har gått så lång tid så har jag försökt glömma bort henne men de går inte ;( hopplöst

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.02.2014
Hej hopplöst!
Hm... Men vet du, om hon verkar gilla dig: varför ändå inte pröva? Ge det en chans, så att ni nu åtminstone ens får veta om det skulle vara möjligt! Få saker här i livet ångrar man så mycket som de där chanserna till kärlek som man lät slinka en ur händerna för att man var för feg, för brydd om vad andra ska tycka, för osäker... Jo vi vet hur svårt det är att försöka att inte låtsas om andras åsikter, retsamma kommentarer osv. Men om vi skulle få leva om våra tonår igen så vore "vad ska andra säga" det första vi skulle skita helt i! Det finns inte många saker som det är så onödigt att ställa och styra sitt liv enligt som random människors eventuella godkännande eller förkastande av vad man själv gör. Det har de faktiskt inte att göra med!!!
Överlag kan man nog säga att vi ungdomsinformatörer är lite emot större åldersskillnader. Men det är mest för att åldersskillnad inte alls alltid handlar om skillnad i år eller årskurser, utan mera om utvecklingsgrad och mognad. Två lika gamla kan ju vara på heeelt olika ställen i utvecklingen och en äldre kan vara "barnsligare" än yngre. Bäst chans till ett hälsosamt, ömsesidigt givande förhållande där partnerna förstår varandra är när de befinner sig på ungefär samma mognadsnivå. Så nu har vi ju inte en blekblå aning om hur mogen du är jämfört med dina jämngamla eller hur mogen hon är. Men ibland kanske man inte kan få reda på sådant utan att försöka vara tillsammans först?
Så vårt råd är att en gång för alla försöka ta chansen! Vi håller tummarna!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna