Kär i en jag inte känner
18.04.2015
Hej! Jag tror jag är kär i en person som jag inte känner. I nästan ett halvår har jag sett en kille som stått och väntat på bussen inne på centralen en bit ifrån mig. Vi stog alltid på samma plats varje dag, jag visste vilken tid han skulle komma så att jag kunde vara där då. Jag sket i alla sovmornar för att jag bara ville se honom... Nu har han slutat kommit dit och jag har letat upp hans namn och har försökt få kontakt med honom, men han vill inte acceptera min vänförfrågan... Jag mår så dåligt för att jag inte får se honom. Jag tänker på honom varje dag, varje minut, jag kan INTE släppa honom även fast jag försökt... Eftersom jag inte känner honom så känns det inte som om jag kan vara kär i honom men jag gråter tillochmed för att jag vill vara med honom! Vad ska jag göra? Vill verkligen ha honom...

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
21.04.2015
Hej!
Äschdå vännen. Att vara olyckligt förälskad är en alldeles speciell sorts smärta som är svår att beskriva, fastän miljoner poeter, låtskrivare osv försökt. Men samtidigt är den förvånansvärt lättbotad ibland. Ett ord från den man är kär i, så försvinner smärtan på en sekund. Eller så försvinner den relativt snabbt när man blir intresserad av någon annan - som är intresserad tillbaka. Eller långsamt men säkert med tiden. Det är märkligt hur en person, som betytt så fantastiskt mycket för en känslomässigt, kan förvandlas till minnen som knappt ens längre får hjärtat att slå lite extra...
Just nu betyder den här killen massor för dig, så vi vill bara påminna om att livet är föränderligt, även om det kanske inte är det du vill höra just nu. Du kanske istället vill att vi ska ge dig massor av konkreta tips på hur du ska få kontakt med honom - framförallt på hur du ska få honom att bli kär i dig? Säkert gärna något enklare än att gå fram och tala med honom, för det vågade du ju inte göra medan du ännu hade chansen? Men vi har inga magiska förmågor eller kunskaper och livet är inte en romantisk film. Visst kan du pröva att skicka åt honom på något socialt media och berätta hur du tittat på honom, sett till att befinna dig där han var osv. Kanske väcker det hans uppmärksamhet, kanske blir han intresserad då? För att bara skicka vänförfrågan till honom räckte inte. Den krasst logiska frågan är här ifall det var ett svar i sig? Att han inte vill bli vän med dig kan betyda just det du befarar att det gör, men som du helst inte vill tro. Att han inte är intresserad av dig.
Visserligen så gäller det bara ditt utseende. Han föll inte för det, där på avstånd bland en massa andra människor - om han ens känner igen dig från busshållplatsen. De allra flesta gånger är attraktionen vid första ögonkastet inte ömsesidig (statistiskt sett är sannolikheten för det på promillenivå). Det kanske krävs betydligt mer för att just han ska fatta intresse för just dig: kanske att han lär känna dig? Kärlek vid första ögonkastet/på basen av utseende är i verkligheten allra oftast något väldigt flyktigt och illusoriskt. Man ser någon, faller för dens utseende och intalar sig sedan hurudan denna blid, denna yta, kan vara undertill - tillskriver personen ens egna drömegenskaper. Men i verkligheten är han bara en bild som du gillar. Det är i sig inget ovanligt eller märkvärdigt att bli förälskad i en bild, en person man inte känner. Folk blir kära i idoler, skådespelare, till och med i karaktärer i filmer, jämt och ständigt - de är till och med enligt bland annat utvecklingspsykologin ett vanligt utvecklingsskede i kärlekslivet. Ett tecken, enligt den teorin, på att man är mogen för nästa steg kan vara att man faktiskt vågar gå fram och prata med personen ifråga, eller får känslor för någon som det verkligen kan bli något tillsammans med.
Att höra att du kanske är mera kär i kärleken än kär i honom som person - eftersom du ju inte känner honom - är nog varken kul att höra eller att säga, men inte mindre sant för det. Förlåt. Det betyder dock inte att inget skulle kunna hända mellan er. Men ska det få en chans, så måste du göra något mer än att bara skicka vänförfrågan åt honom. Eller ifall han kommer tillbaka till busshållplatsen (kanske han bara är på resa eller studiepraktik ett tag?) bara stå och se på honom i ögonvrån. Är du villig till det? Om inte, så finns det nog knep för att komma över känslorna för en person, för att glömma. Snabba sätt, som att hitta någon annan att tänka på, men oftast långsamma sätt. Det kan ta tid och det kan vara jobbigt - men å andra sidan är det alltid värt det. Det är värt kampen, att slippa gråta och vara olycklig. Livet är för kort för att gråta bort. Vill du pröva igen, så kolla våra kontakt- och flirttips här.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna