Kär i en kille men vet inte vad jag vill
21.12.2014
Hejsan. Jag har skrivit här förut om att jag gillade 2 killar en 3 år yngre och en 2 år yngre plus ännu mina pinsamheter och plågor.
Nu har jag kommit ganska till en klarhet med att det är den 3 år yngre killen som jag är tok kär i, och det är honom som jag vill ha. Den andra lämnar bara som ett intresse liksom.
Nu har jag kommit till det problemet att jag vet inte vad jag vill. Jag vill hänga med honom hela tiden och skulle mer än gärna spendera fritiden med honom någon gång. För det första vet jag inte hur jag skall fråga det av honom, och för det andra så är jag skrämd till vettet just nu. Jag har ingen aning om hur jag har fått dessa enorma känslor för honom. Jag är vett skrämd för jag vet inte vad han tycker om mig, och han är en sådan som är jätte super snäll åt alla.
I dagsläge är vi väldigt bra vänner och har väldigt skoj ihop. Det har skett en hel del konstiga saker mellan oss. Jag vet inte om han tycker om mig så som jag tycker om honom, och han är en svår nöt att knäcka. Hur i hela friden skall jag knäcka honom?
Jag är rädd att han skall se annorlunda på mig om jag öppnar mig fullt öppen för honom. Han vet en hel del om mig och jag vet en hel del om honom, men han vet inte mina mörkaste hemligheter som jag skäms över, fast jag känner att jag skulle vilja berätta dem för honom så att jag skulle kunna gå vidare någon gång.
Som i mina förra skriverier om pinsamma fest kyssar osv. Jag skäms för det, och jag tycker verkligen inte om fester eller alkohol. Jag vill bara hoppa över allt som har med festandet och alkohol att göra. Jag vill inte, och vill kunna säga det till bland annat min kusin som vill ha med mig på fester. Jag vill inte följa med på dem jag hatar det och vill inte.
Jag är troende, och det är killen med vilket är skönt, och ibland är det så skönt att diskutera med honom hur vi ser på olika frågor som rör olika ämnen. Jag tycker att vi har kommit närmare varandra just med att berätta om våra tankar kring olika saker.
Största frågan är hur skall jag veta om han gillar mig!!!! :O E

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Annica svarar
23.12.2014
Hejsan, kära E
Jag sätter din fråga till en av våra nya experter. Jag sätter in hennes svar här under så fort jag får det.
Hon brukar skriva jätte fina och långa svar <3
Kram från ungdomsinformatören Sanna
Hejsan!
Vad roligt att du skriver, och det är ju jättefint att du kommit fram till vad Du känner för ifrågavarande kille. Ibland kan det vara precis som du säger, svårt att veta vad man vill ändå, för så sant som det är sagt - Kärlek och relationer är inte det lättaste.
Du berättar att ni i nuläget är goda vänner med killen du gillar och att ni har något gemensamt - Det är ju väldigt positivt. Vänskap är en oerhört bra bas att bygga vidare på om det vill sig så. Du skulle vilja öppna dig mer för honom, och det är javisst bra att vara öppen och kunna anförtro varandra också sådant som inte är så bekvämt. Dock tror jag du kan gott ge den saken lite tid, och så småningom berätta mer efterhand som ni fördjupar er vänskap, om situationen känns rätt. Den här killen är så pass ung, att jag tycker pejla läget och skynda långsamt är en bra devis i detta sammanhang. Sedan visar du säkert uppskattning och engagemang för hans person och åsikter och på sätt märker han att han har en speciell plats i ditt hjärta och kan ta ställning till det. Han kommer med andra ord säkert så småningom att visa var han står i sina känslor om du försiktigt uppmuntrar honom att delge dig vad han tänker.
Man får ta i särskilt beaktande att inte lägga press på honom att inleda ett förhållande, då han som tidigare konstaterat är ung och kanhända inte känner sig redo. Om han inte själv tar steget mot en relation utan däremot verkar vilja fortsätta på samma vis, dvs på vänskaplig basis, är det ett faktum man får respektera och acceptera. Men då kan du glädjas åt att Du har en verkligt god vän! Att han är snäll även mot andra är en fin egenskap, och en indikator på att han troligtvis kommer att behandla Dig väl.
Jag tror att det kommer att gå alldeles utmärkt, och lägg på minnet att om någon vänder dig ryggen för att du anförtror dig honom så är det för att just ni två är på olika våglängder. Givetvis kommer Du i så fall att möta en person som bara gillar dig mer ju mer du öppnar dig. Orsaken till att det måhända inte skulle vara rätt tid för en relation mellan dig och denna kille är troligtvis just åldersskillnaden. Då båda är i vuxen ålder spelar åren ingen roll, men nu är ni så unga och då blir skillnaden betydligt större. Och särskilt flickor är enligt forskning i tonåren emotionellt sett mognare än deras jämnåriga pojkar. Tiden rättar ju tursamt nog till det :)
Eftersom lagen har sitt att säga - i klart språk förbud - om intimare umgänge såsom sexuellt umgänge mellan parter där åldern inte är inne för den ena (och särskilt då den andra är vuxen) nämner jag det för säkerhets skull här bara inom en parentes, för det låter som att det inte är sådant som är aktuellt i detta fall. Utgår från att ditt syfte är ett annat, och att du känner till hur detta förhåller sig :)
Vad ledsamt att du är skraj och osäker i denna situation. Jag känner verkligen med Dig och du är inte ensam om att känna så. Det positiva är att vi inte får mer motgångar än vi klarar av, och jag hoppas du kan känna förtröstan i den tanken att det kommer att gå om. Tänk lugna, positiva tankar trots att det är svårt, för kroppen börjar tro på det man tänker. För att minska rädslan kan du göra avslappningsövningar och skriva ner positiva mantran som du kan upprepa för dig själv när oron slår in. Avbryt tankarna som ger upphov till rädsla och byt ut dem till positiva meningar som du kan ta till. Det kommer att ordna sig till slut, och det ljusa i tuffa situationer är att ingenting är statiskt, dvs det ändrar och går vidare. Som avspänning fungerar enkla andningstekniker bra, och likaså att gå igenom hela kroppen och spänna varje del några sekunder för att sedan slappna av. Du kan googla dig fram på avspänningsövningar, och t.ex. Folkhälsan bjuder på flera lugnande varianter som du kan göra närsomhelst eller varje gång oron tilltar.
Sedan den andra grejen du lyfter fram, det här med att gå på fester och säga nej till dem som försöker få dig med. Det är otroligt fint att Du har din egen ståndpunkt i frågan! Du har all rätt att inte delta och ska absolut säga vad just Du tycker. Att våga stå för sin åsikt och inte gå med på grund av omgivningens press är beundransvärt, och i slutändan ser de upp till din styrka att vara Dig själv. Man behöver absolut inte alkohol och fester/krogen för att ha kul. Dock finns det lika många åsikter som människor - Att man går sin egen väg och är sann mot sig själv är det viktiga.
Förslagsvis kan du öva in färdiga meningar som du använder när du vänligt men bestämt säger nej till de som försöker få dig att göra något mot din vilja, särskilt ifall du vet att du brukar bli övertalad. Genom att motivera samt be dem respektera din åsikt lyckas du förhoppningsvis värja dig från oönskade åtaganden. En del personer är dock otroligt vältaliga och skulle kunna tänkas sälja sand i Sahara, och i en konfrontation med sådana behövs mer råg i ryggen. Då är ett bra tips att läsa in dig på hur manipulation funkar och hur man undviker detta med bra svar på tal. Här rekommenderar jag varmt böckerna "Härskarteknik" och "Snacka snyggt" av författaren Elaine Eksvärd.
Jag blir väldigt glad att höra att du har din tro som du kan hålla fast vid och bli stärkt av, och det finns ju kristna ungdomsgrupper och alkoholfria umgängesformer med gemenskap och skoj. Ifall du inte redan deltar i sådana sammanhang, så är det värt att kolla upp vad som ordnas i din närhet.
Med detta svar önskar jag Dig ett stort lycka till, och må så gott!
Vänliga hälsningar från Annica Wahrman