Kär i en kille som inte vet av mej
11.09.2014
Hej. De är så att jag är intresserad av en kille. Men jag vet bara vad han heter. Jag har försökt hitta honom på Instagram Facebook Kik osv men har inte lyckats. Jag har gympa med killen och skulle vilja få upp en konversation,så jag skulle lära känna honom bättre. Men de skulle vara så fånigt att gå till honom å bara hej. Så Snälla hjälp vad ska jag göra för att få honom att märka mej och hur ska jag börja prata med honom? Kär

Ungdomsinformatören Sanna svarar
19.09.2014
Hejsan Kär!
Va ljuvligt att du hittat en kille att bli intresserad av. Mysko att du inte hittar honom ens på fb. Man skulle ju tro att alla nog borde finnas åtm på något ställe. Det skulle ju vara så mycket lättare att ta första kontakterna via en skärm och inte f2f :) Men kanske han "heter" nåt annat där så att du inte hittar honom, eller kanske du stavat hans namn lite fel?
Har ni inga gemensamma kompisar, kanske du skulle kunna nästla in dig lite på det sättet. Börja röra dig i samma grupp som han osv. Vi fick en bra lista på hur man skaffar nya vänner av en gymnasietjej för en tid sen, den borde kunna funka också när man vill få kontakt med en intressant kille, jag sätter med den här:
1. Gör ett bra intryck till först, genom att se glad och öppen ut och på det sättet visa att man vill lära känna andra och är social osv.
2. Håll dej nära andra och hör vad dom pratar om och får du ett bra tillfälle, så ska du "hopp in i diskussionen" bara genom att säga något, t.ex hålla med om något eller komma med nån egen åsikt typ.
3. Se folk i ögonen om dom pratar me dig, verka inte uttråkad eller som att man inte bryr sej.
4. Om nån går själv kan man gå fram å fråga något, vad som helst, det behöver inte ens vara något man undrar över, bara så att personen måste svara och på så sätt kan man bygga vidare på det och börja prata om andra saker och lära känna personen.
5. Visa att du är intresserad av att hör om den andra.
6. Var inte för allvarlig då du pratar med någon du inte riktigt känner, utan försök göra det lite skämtsamt och bjud på dej själv och le.
7. Tänk inte för mycket, bara var dej själv och då kommer folk vilja vara med dej och det kommer inte vara jobbigt att umgås med nya människor eftersom man inte har gett ett första intryck som nån man egentligen inte är.
8. Det är inte så stor skillnad på hur man får pojkkompisar eller hur man får flickkompisar, man vill ju vara vän med alla så då beter man sej på samma sätt då man försöker bli vän med båda.
9. Få mer vänner genom kompisars kompisar.
10. Våga börja prata, våga prata om dej själv, våga fråga av nån vad den gör efter skolan och om ni ska göra nåt tsm då.
Vi har också en hel massa tips på våra infosidor om förälskelse, dem hittar du HÄR. Där finns ju också flirttips.
Testa några av råden i vän-listan. Se glad och öppen ut, le mot killen säg Hej, det behöver inte alls vara fånigt.Om det skulle vara så bra att ni har några gemensamma kompisar ska du se till att du kommer med i diskussionen då han är med, skratta och skoja och visa hur kul och trevlig typ du är :) Fråga något av honom, fast något med skolan, kanske om nå prov. Hela årskursen brukar ju ha samma prov, kanske du kan fråga vad han tyckte om senaste xx-provet. De allra flesta brukar gilla att prata om sig själva så om man frågar något om en person så brukar det lossna ganska bra. Eller så kan du låssas att du glömt vad ni har för jumppa nästa gång och så frågar du av honom. I krig och kärlek är allt tillåtet. Bli inte besviken eller ledsen om han verkar ointresserad eller inte låssas höra eller nåt, killar som inte riktigt vet hur de ska vara kan reagera på lite lustiga sätt ibland. Det behöver inte betyda att han inte skulle vara intresserad fast han verkar lite frånvarande. Han kanske är hur intresserad som helst men rädd för att kompisarna ska börja retas med honom. Det gäller ju speciellt om han är lite mera försiktig av sig :)
Jag håller tummarna för att allt går bra, hör gärna av dig sen om hur det gick!
Kramar från ungdomsinformatören Sanna