Kär i en tjej
15.04.2015
Hej jag är kär i en tjej men vågar inte fråga chans på henne (åtminstone inte via Internet, Facebook, Twitter o.s.v.) för förra gången jag frågade chans på en tjej fick jag ett "nej". Vad skall jag göra för att kunna få ett ja? Har varit kär i henne i 8 månader. Är också lite nervös att fråga chans öga mot öga men det kanske är det bästa?
Tack på förhand. Nervös

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.04.2015
Hej Nervös!
Jo, det ÄR nog alltid lika nervöst just i det här skedet av förälskelse, innan man vet vad den andra känner, om känslorna är besvarade. Och tyvärr finns det ju ingen genväg runt det här, inget sätt att i smyg få reda på vad hon kommer att svara eller liknande. På något sätt måste man bara hitta modet att prata med henne.
Man kanske ändå inte direkt bums på en gång måste hitta modet att fråga chans, utan det kan vara helt bra att försöka lära känna henne först - och låta henne lära känna en själv. Se, ju bekvämare och tryggare hon känner sig tillsammans med dig, desto bättre chans har hon ju att börja tycka om dig. Har hon knappt ens sett dig, så har hon ju bara ditt utseende att bedöma dig enligt. Och det är lättare att säga nej till en nästan-främling än till en kille man känner bra, till och med är lite kompis med.
Så det är vårt första råd: satsa på att ge er två en chans att lära känna varandra. På basen av det kan du ju också fundera om ni passar ihop, tex skrattar åt samma saker. Man behöver inte ha en massa gemensamt för att vara ihop, men man behöver ju nog komma bra överens och trivas tillsammans för att förhållandet ska hålla i längden.
När det gäller kärlek, så ska man dock försöka behandla varje ny kärlek som en helt egen kärlek, utan förutfattade meningar. Bara för att en tjej sade nej, så har det ingenting att göra med den här tjejen. Visst kan det svida i själen att få ett nej av en tjej man gillar, och kanske blir man lite mer osäker inför nästa tjej då, men döm inte ut den här tjejen bara för att det inte lyckades med den förra. Ge henne en ärlig chans. Även fastän du skulle få ett nej, så försök se det som att du lär dig av livet och blir duktigare och starkare, istället för att se det som att livet kickar dig i fejset. Varje sak man vågar, fastän man är rädd, så ger en mera mod till nästa gång. Och fastän hon skulle säga nej åt dig, så betyder det inte att det är något fel på dig! Alla kärlekar blir inte besvarade, alla kärlekar är inte meningen att leva lyckliga tillsammans i alla sina dagar, utan vissa måste skita sig. Och vet man inte hur det känns att vara olyckligt kär, så kan man inte heller verkligen uppskatta det sedan när man sedan blir lyckligt kär.
Så börja med att helt enkelt prata med henne. Du behöver inte säga världens smartaste eller roligaste saker, utan var bara den trevliga versionen av dig själv. Fråga henne om allt mellan himmel och jord, för de flesta människor tycker om att tala om sig själva och känner sig uppskattade då. Var lite gentleman. Skicka tex roliga klipp från YouTube åt henne. Låt henne alltså lära känna dig först. Sedan så småningom känner du kanske bättre på dig vad hon kommer att svara ifall du frågar chans på henne, och rätt som det är kanske du bara VET att nu ska du fråga - och då kommer det kanske naturligt HUR du ska göra det.
Lycka till, hälsar ungdomsinformatören Liselott