Kär i min ex-bästis ex
20.08.2017
Hej! Jag är en 14 årig tjej som har blivit kär i min ex bästis ex. Jag vet inte om han känner samma men han ger mig blickar och kommer ofta typ och sätter sig bredvid mig och snapar med mig, men det värsta är ju att min ex bästis är väldigt svartsjuk och vet inte vad hon kommer säga för vi har äntligen börjat få kontakt igen efter ca 1 år som ovänner... Förälskad tonåring

Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.08.2017
Hej förälskad tonåring!
Det där med om man får "ta" en kompis ex är en omdiskuterad fråga. Vissa anser att man ska hålla tassarna borta från till och med alla som en kompis någonsin ens varit förtjusta i, andra anser igen att allt är tillåtet i krig och kärlek, och så finns det många åsikter där emellan. Det finns nog ingen lag som säger att man inte får fara med någon som kompisen redan varit med (alltså nu menar jag inte typ Finlands lag, utan sådana där oskrivna lagar i stil med att man inte får berätta bästisens hemlighet åt någon annan), utan alla har lite sin egen lag om det här.
Så mycket kan kanske ändå alla hålla med om, att ingen har rätt att bestämma vem ett ex ska bli ihop med. När man gjort slut, så slutar samtidigt rätten att ha något att säga till om när det gäller den andres privatliv. En före detta flickvän får inte säga åt sitt ex att han inte får bli ihop med en viss person, eller med någon överhuvudtaget. Vissa svartsjuka personer kan ha svårt att acceptera det här, men faktum är ju att vi inte har någon rätt att bestämma över någon annan människa än oss själva. Det enda fd-flickvännen därför kan bestämma över är huruvida hon ska vara vän med hans nya flickvän eller inte. Det har ju alla rätt till, att bestämma vem de själva ska vara vänner med eller inte. Hon kan besluta att säga upp kontakten med dig, det är hennes fulla rätt. Om hon däremot väljer att faktiskt göra det, ja det kan man bara gissa om.
Problemet blir därför hur din ex kompis skulle reagera ifall du blev tillsammans med hennes ex - eller redan hur hon skulle reagera om hon fick veta att du gillar honom. Det kan ju hända att hon skulle acceptera det även om hon inte gillar det, men det kan ju också hända att hennes svartsjuka är så oresonlig att hon ändå skulle bli sur på dig/er. Så då blir frågan: vem är viktigare för dig, hon eller han? Jo, det är klart, vi vet ännu inte OM det skulle kunna bli något mellan dig och honom, så där är framtiden ännu höljd i dunkel - som alltid i kärlekslivet. En del skulle säkert också ställa frågan om huruvida en kille får gå före en kompis eller inte. Anser du själv att du på något vis är skyldig att berätta för henne vad du känner för honom? Eller kommer skyldigheten först ifall han faktiskt skulle besvara dina känslor och ni bli ett par? Eller känner du inte alls att du på något vis skulle behöva hennes godkännande för att bli ihop med honom? Det där kan bara du säga, likaså är det bara du som vet hur viktig hon är för dig jämfört med hur kär du är i honom?
Och worst case scenario: blir hon sur på dig, hur mycket kan det då störa ditt eget liv? Gissar du tex att hon är så hämndlysten att hon skulle prata skit om dig åt andra och att det i så fall skulle påverka ditt rykte eller något? Eller tror du att andra anser att "jamen om det en gång är slut mellan dem, så har hon inget att göra med vem han blir ihop med"?
Saker som kan påverka hur negativt hon kan reagera på om det skulle bli något mellan dig och den här killen är bland annat hur länge sedan det var som de var tillsammans. En annan faktor är hur tighta du och hon är numera, hur stor roll spelar det att ni just börjat lappa ihop er vänskap? Men alla är vi olika, så det finns liksom ingen formel för att räkna ut hur hon kommer att reagera. Du var ju hennes bästis, så kanske du känner henne så bra som man nu kan känna någon annan människa?
En liten grej om vänskap: det handlar inte alltid om att tänka typ att hur skulle jag känna om rollerna var ombytta (alltså hur skulle jag vilja att kompisar gjorde åt mig om jag var ex-flickvännen och någon kompis blev kär i mitt ex), utan vänskap handlar om att tänka just precis hur HON skulle känna. Och sedan handla med det i bakhuvudet hela tiden. Ibland måste man välja, ibland får man både ha kakan och äta upp den - och ibland känns det helt stört omöjligt att kunna veta på förhand hur det skulle vara bäst att göra. Så man får ta chanser eller låta bli dem, och leva med följderna sedan oavsett hurudana de blir.
Lycka till oavsett, även om jag kanske inte kunde hjälpa dig så mycket här nu :/
Hälsar Liselott