kär i min kompis.
22.06.2017
hej decibel.
jag är kär i en av mina bästa vänner, hur ska jag komma över det? hon har pojkvän. de älskar varandra och jag vill inte förstöra deras relation, eller vår. vad ska jag göra? ledsen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.06.2017
Hej.
Jag förstår ditt dilemma. Det kan vara bitterljuvt att vara förälskad i nån på avstånd. Att amn dels skulle vilja komma nära, men dels förstår att det inte går för att omständigheterna inte är rätt.
Om det skulle finnas ett piller som skulle motverka förälskelse eller bota ett brustet hjärta så skulle det antagligen vara ungefär den mest använda medicinen på marknaden. Men tyvärr finns det inte, och jag tror att man lär sig mycket även av olyckliga förälskelser (även om det sannerligen inte är roligt).
Vem man förälskar sig i är inte viljestyrt, åtminstone inte helt och hållet. Vi kan påverka det vi gör och hur vi handlar, men inte nödvändigtvis våra känslor. Så det du kan göra är att njuta av att vara nära henne, att finnas i hennes liv och göra henne lycklig som vän. Sen får du helt enkelt ha tålamod med dig själv. Låta förälskelsen ha sin gång. Man måste inte nödvändigtvis uppleva sin kärlek som olycklig även om den är på avstånd.
Jag är ledsen att jag inte kan ge dig några konkreta råd på hur du skall göra. Det tar tid. Och ingen vet ju vad som kan hända eller kommer att hända framöver. Det låter som en kliché men jag tror att om man håller ett öppet sinne (även fast man är olyckligt förälskad) så kan man se saker positivare och då kommer bra saker att komma ens väg.
Många kramar
Tessi