Kär i min kompis tvillingbror
08.08.2015
Hej! Jag är kär i min bästa kompis tvilling bror. Jag träffar ju min bästis ofta så jag träffar också honom rätt ofta. I början var det som en vanlig förälskelse men nu är jag verkligen kär. Jag trodde det skulle gå över men det gjorde det inte. Han verkar gilla mig lite han skämtar och rodnar hela tiden. Jag gillar verkligen denna killen men vill inte Förstöra men vänskap med min bästis. Vad ska jag göra?? Tjejen som precis märkte att hon har ett hjärta

Ungdomsinformatören Jenny svarar
10.08.2015
Hej!
Ja, det kan vara en knepig situation det där, men inte omöjlig ändå!
Nu vet jag inte så mycket om bakgrunden till det du berättar, till exempel hur mycket din bästa kompis vet om den här saken, har du alls berättat att du är intresserad av hennes bror eller har hon märkt något?  Det är viktigt att din och din kompis relation inte blir dålig på grund av detta, så skulle du borde berätta om dina känslor för honom åt henne och se hur hon reagerar? eller borde du först prata med killen och höra vad han tror att din vän7systern tycker om tanken av er? kanske det är för tidigt för ni inte själva heller har umgåts så mycket med varandra än. Svåra frågor, men tycker själv att huvudsaken är att din kompis får höra om detta av dig och inte av någon annan sen nåntsans ute i stan...det skulle vara en dålig sak och svika förtroendet mellan er. Vi brukar här på Decibel säga att  "pojkvänner kommer och går men vänner består" för det är ofta  sant och  därför borde man utgå ifrån det när det gäller killar. Tag vara på din vän i första hand!
Om hon då råkar vara okej med tanken om dig och hennes bror, kan det vara en bra sak på flera olika sätt men det kan även få tråkiga konsekvenser. Bra är det att du har någon att diskutera honom med och dessutom är det inte bara någon utan en som känner honom mycket bra. Men det kan bli problem ifall det blir dåligt mellan dig och killen eller om ni börjar sällkapa och det tar slut. Kan ju hända att de tar varandras sida i det fallet, så att du blir ensam. Allt beror så på din kompis inställning till både dig och honom. Hur nära de syskonen står varandra påverkar tex ifall du kan "tala illa" om honom med henne, säga något negativt om honom eller vara sur på honom. Hon kanske är lojal mot honom och står vid hans sida ifall ni grälar? Kan också hända att hon börjar känna att du umgås mera med honom än med dig och kanske också känna sig utnyttjad...det finns sådana risker i det här, men därför är det bra för dig att veta att du skall hela tiden ta i hänsyn till din kompis. Om du gör rätt och allt går bra, kan det här också vara en bra sak och er vänskap kan bli bara bättre för det. Många saker att tänka på, så var försiktigt och tänk innan du gör nåt, så går det säkert bra!
Hälsar ungdomsinformatören Jenny