kär i min kusin
21.07.2015
Hej! Som rubriken lyder tror jag att jag håller på att bli kär i en av mina kusiner. Jag vet att det låter helt bisarrt och faktumet att han är nästan 13 år äldre än mig gör det ännu värre, men det känns som att vi länge ha haft ett nästan magiskt band, och dessutom är han dödligt snygg. Sen ger han mig den där blickarna ibland som gör mig alldeles svag i benen och pratar med mig på ett alldeles förföriskt sätt. Han har även gillat flera a mina profilbilder. Han jobbar tillfälligt i Norge men frågade i våras då han var på besök hemma i Finland o jag vill koma dit över en helg SJÄLV under sommaren. Inga andra av mina kvinnliga kusiner har han frågat nåt sånt av, och jag är trots allt yngst. Hur ska jag tolka den grejen? Jag vet att det troligen inte är nåt särskilt men mitt undermedvetna säger mig ändå att han skulle försöka sig på något mer med tanke på alla vibbar han gett mig.
Så vad tror ni? Jag vet att det är extremt svårt att avgöra något med så pass lite information men tror ni att han eventuellt kan känna nån form av attraktion till mig och är det helt fel att vara kär i en släkting och t.o.m fantisera om sex med honom? Och borde jag åka iväg till Norge eller inte? lll

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
22.07.2015
Hej III!
Nejnej, det är ingen bra idé att mata de här känslorna du har för honom. Du vet ju nog det här, men kanske du ändå bara ville ha det bekräftat av oss? Ibland får man idéer i skallen som man själv absolut och till 99% vet att är omöjliga/dåliga/skadliga/fåniga osv för en själv. Men attans vad den där 1%:en kan messa till ens hjärna tills man själv knappt ändå vet bak och fram på saker och ting. Klart att det då är smart att bolla det med någon - tex anonymt som här på Decibel :D ;) - och få den där "jamen precis, det visste jag ju nog"-känslan.
Nej vännen, det är inte bra att tänka på den här killen på ett romantiskt sätt - inte med faktiska förhoppningar i alla fall. Fantasier, dagdrömmar och sådant är en annan sak. Där har man full frihet att tänka på och hur vad man vill. Folk kan ju fundera på de mest huvudlösa, extrema eller osannolika saker exempelvis när de onanerar, men det betyder inte att de skulle vilja göra dem i verkligheten - och det är helt okej så. Men i verkligheten kan det finnas ett otal olika moraliska, praktiska, känslomässiga, juridiska eller hälsomässiga orsaker till att inte göra det man fantiserar om. Som nu med en 13 år äldre kusin. Vi ska dra ett gäng av orsakerna i random ordning, även om du vet dem:
- I Finland är det inte olagligt att gifta sig med sin kusin, men moraliskt sett är det inte okej enligt allmänheten. Det blir oftast stort hallå om det, viskande "på byijin" om incest, skämt om inavel och annat otrevligt. Kanske för att mänskligheten har en primitiv instinkt att söka kärlek utanför släkten för att förnya genpoolen?
- Samma himlande med ögonen och dömande skakningar på huvudet sker när folk får höra om så stor åldersskillnad när den ena är såpass ung som du. Visst, när båda är över 20 minskar de negativa reaktionerna, men när en vuxen man visar sig förtjust i en tonåring så blir folk oroliga för både den vuxnas mentala hälsa och för att den unga blåögt ska bli utnyttjad.
- Varför visar en vuxen man intresse för en tonåring? Det behöver inte alls vara något sjukligt i det, utan det kan finnas en massa andra förklaringar. Tex att tonåringen - precis som de flesta andra tonåringar - drömmer, längtar efter eller är nyfiken på allt som har med sex och kärlek att göra, och därför så gärna tolkar allt möjligt mot det hållet. Karln kanske på riktigt inte säger, menar eller gör något som verkligen skulle visa på ett romantiskt eller sexuellt intresse från hans sida, men hon vill så gärna att det skulle vara så att det börjar låta och verka så för henne. Även om tecknen skulle vara tydliga, så kanske han inte menar att rikta dem åt henne - kanske han bara är en flirtig och charmig person som har samma stil oavsett om det är gamla mormor eller unga kusinen han pratar med. Alla fattar inte hur charmiga de är och många gillar att flirta, även när de inte menar något med det. Snygga människor kan ibland vara lite uppmärksamhetsberoende... Eller så kanske han har en ålderskris, känner sig så himla gammal och tråkig och försöker bevisa för sig själv att "he still got it". Och att medlen, mottagarna, för den här självbekräftelsen kanske varken är smart utvalda eller ens rättvist gjort mot dem?
- Avstånd. Inte bara i hinder (vad folk skulle tycka), geografi (Norge!!!) och eventuellt civiltillstånd (han kanske har flickvän, sambo, fru eller annan partner?), utan även i livserfarenhet, mål och ambitioner, vad man vill göra en lördagskväll, sexuell erfarenhet och smak, intressen och fritidsaktiviteter... Kanske han så småningom börjar fundera på hus, familj, bil, fast tjänst - medan du funderar på de saker som han funderade på för ett decennium sedan. Den här klyftan brukar vara den mest omöjliga att överbygga.
Och angående inbjudan att komma till Norge. Han kanske inte alls menade att du ska komma som den där tjejen som han har ett romantiskt intresse för, utan faktiskt bara som den unga kusinen som kanske skulle vilja se lite av världen? Kanske han tänker att om han hade haft en äldre släkting i ett annat land, som har en soffa att sova på och som kan visa en runt staden, så hade han nog också gärna ha blivit inbjuden? Speciellt som en inbjudan kanske är mer "för syns skull", eftersom sannolikheten att kusinen faktiskt skulle få, ha råd och ha möjlighet att komma ändå är så liten? Säkert skulle han vara en bra värd och visa dig sevärdheterna och de speciella maträtterna om du kom. Han kanske helt enkelt ville vara snäll och att det råkade vara du och ingen annan kusin som fick inbjudan för att du verkade så intresserad av hans liv - han kanske blev smickrad av din uppmärksamhet?
Klart att vi fattar att det här inte är kul att höra och säkert är du lite sur på tanterna på Decibel nu. Men du vet ju nog det här innerst inne. Det skulle bara vara så mycket mer intressant, spännande och romantiskt om det faktiskt var på riktigt. Och vi vet att det säkert inte hjälper att höra om hur himla vanligt utvecklingsskede av det personliga kärlekslivet det är att vara kär i någon som man VET att man inte kan få, som lärare, idoler, karaktärer i filmer, gifta, äldre osv. Då får man liksom öva sig på att vara kär, njuta av förälskelsen, men behöver samtidigt aldrig på riktigt oroa sig för allt det som en verklig relation skulle föra med sig, varken det himlastormande ljuvliga eller det bottensvarta jobbiga. Man får fantisera och drömmarna, men drömmarna kan egentligen aldrig bli riktigt krossade eftersom de var omöjliga till att börja med.
Teenage crushes är helt normala. Vi var kära i den där ena läraren i högstadiet och i en viss sångare i ett boyband. Det är så himla vanligt och normalt att det vore märkligt om vi aldrig hade varit i dina skor.
Så vårt råd är nog att se det här för vad det verkligen är och sedan jobba på att glömma och gå vidare. I en vägkrök längre fram väntar både en och flera personer det på riktigt kan hända något verkligt med :D <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna