Kär i mitt ex' bästa vän
31.10.2017
Hej, jag har börjat fundera på en sak. Jag har tidigare gillat en tjej (hon vet om det, för jag har sagt det åt henne). Det hela slutade med att hon fick pojkvän. Då sade jag åt henne att jag inte kan fortsätta träffa henne, eftersom det gör ont i mig att tänka att det aldrig kan bli hon och jag. Hon sade att hon förstod. Nu är det så att jag har tappat känslorna för den här tjejen nu, men i stället har jag fått känslor för en av hennes bästa vänner. Det jag nu funderar på är: Är det OK att tycka om sitt "ex'" (om man nu kan kalla henne så eftersom vi aldrig var tillsammans) bästa vän? Jag vet att man inte väljer vem man blir kär i, men borde jag ändå sluta tänka på mitt ex' bästa vän? Kan det eventuellt skada mitt ex eller mig ifall jag skulle bli ihop med hennes vän, med tanke på att jag tidigare varit intresserad av mitt ex? Tacksam för svar! Förvirrad och fundersam kille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.11.2017
Hej,
Då man bor på mindre orter (vilket gäller nästan alla orter förutom storstäder..) så är det ofta oundviktigt att man blir kär i nån som är kompis med ens ex. Det är ganska självklart. Ofta rör man sig i samma kretsar (skola eller gäng) så det är ju det utbudet som finns. Ibland kan det skapa lite drama, men i ditt fall tycker jag inte att du skall låta det hindra dig.
Tjejen du var kär i förut var ju upptagen. Hon visste att du var intresserad av henne men hon valde att fortsätta vara tillsammans med sin pojkvän. Därmed har du ju inget ansvar för henne. Nu är du intresserad av en ny tjej, som iofs är kompis med ditt "ex", men eftersom det inte borde finnas någon bitterhet från exets sida så ser jag inget problem i det. Om det däremot hade varit så att du varit ihop med exet och sedan dumpat henne, då hade du kanske fått vara mer försiktig.
Visst, det kan hända att hon känner sig besviken över att du inte mer är intresserad av henne (trots att hon är upptagen) och att hon blir svartsjuk. Men du har ju spelat med öppna kort hela tiden. Go for it tycker jag.
Lycka till.
Kram
Tessi