Kär i muslim
15.08.2015
Hej!
Har kärat ner mig rejält i en muslimsk kille.
Han tycker om mig också men jag vet inte till vilken grad.
Vi har haft sex och vi träffas väldigt ofta, men vi vet båda att det inte kan bli så mycket mer. Han säger ibland att det vi håller på med är fel och att han måste gifta sig med en muslimsk tjej i framtiden.
Jag undrar om det är värt att kämpa för. Det är första gången jag känner såhär starkt för någon. Jag är rädd för att ångra mig både ifall det skulle bli vi och ifall vi skulle gå skilda vägar.
Att jag är ateist gör det hela värre och han vet om det. Det känns som om allting talar emot det här förhållandet men jag tänker på honom dag som natt, jag saknar honom redan efter fem minuter.
Det känns som om vi befinner oss i nåt slags status quo.
Vad ska jag göra?? Kämpa eller släppa?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.08.2015
Hej!
Tack för din fråga! Du skriver att du har kärat ner dig i en muslimsk kille och du vet inte vad du ska göra. Ja relationer kan vara knepiga. Ni har väldigt olika bakgrunder och i ett förhållande ska man vara jämnställda och respektera varandra. Ni måste ju diskutera saken mellan er, är ni beredda att satsa på ert förhållande, är hans känslor samma för dig som dina för han, diskutera också vilka utmaningar ni kommer att ha framför er för att kunna vara bättre förberedda för dem samt så kan ni stöda varandra. Som du säkert vet så fungerar inte ett seriöst förhållande enbart med att den ena partner vill. Jag förstår att du har starka känslor för honom vilket är fint, men ni bör nog diskutera gemensamt ert förhållandes framtid.
Sköt om dig och kom ihåg att du är bäst just som du är!
Tiina P - Reimari.info
Vår samarbetspartner Ungdomsliv.fi har svarat den här frågan. Frågan och svaret kommer att synas också på Ungdomsliv.fi Frågor -tjänsten.