KÄR I POJKVÄNS BÄSTA KOMPIS
18.07.2016
Hej! Jag är en 13-åring som mår bra & har det bra i vänner & familj. Jag har en pojkvän & mitt liv är helt underbart! Men jag har ett problem som gör mig typ..känslig & rädd..? Jag har som sagt en pojkvän men är småkär i 2 andra killar, & 1 av dom killarna är min pojkvän bästa vän, så känns stelt & konstig. Den andra killen går i min klass & en spegelbild av mig fast som kille, han är underbar! Innan jag går in i historien så skriver jag bokstäver till killarna..
Pojkvän = PV /\ PVs bästis: B /\ han andra: V
- - -
Jag går på en aktivitet (fotboll ex.), & B går där & det är han jag är med typ & han har varit hemma hos mig (inte själv,med min PV) så vi är väl bra kompisar. Men jag har börjat få svaga känslor för B. & B har sagt till min PV att B gillar mig, så mm.. V är bara att han är typ en kille som får mig att skratta & han är så fin!! Snälla hjälp mig!! Är tacksam för alla svar & tips jag får!! Havetsdjup

Ungdomsinformatören Sanna svarar
20.07.2016
Hej Havetsdjup
Jag kan förstå att det känns lite jobbigt och besvärligt att du plötsligt börjat få känslor för de här båda andra killarna i ditt liv. Men jag skulle nog ändå säga att det är mycket vanligt och helt normalt. Det spelar ingen roll i vilken åler man är så kommer det alltid att finnas fler än en person som man attraheras av. Man synkar med flera, inte bara den som man valt att dela sin tid med. Men man kan ju inte leva ut alla sina känslor heller, man kan ju såra sina nära och kära. Man måste väga för- och nackdelar mot varandra innan man tar några beslut.Såklart är det ju inte så bra om gifta småbarnsmammor börjar följa alla sina känslor och virvlar runt med alla som de får minsta känsla för.
Men (nu låter det här kanske trist) när man är ung är det meningen att man ska få pröva på olika partners, man ska inte ta första bästa. Nu menar jag inte att du gjort det med din pojkvän, men du är ännu så ung och måste få testa flera killar innan du bestämmer vem du vill leva tillsammans med. Såklart menar jag inte att du nu ska rusa iväg och testa båda de här andra killarna och samtidigt vara tillsammans med din pojkvän, nej det är ju dåligt stil. Men du kanske måste ta dig en ordentlig funderare om du ska fortsätta med din pojkvän, eller om dina känslor för någon av de här andra är så pass starka att du borde pröva på. Sen finns ju risken att de andra inte har samma känslor för dig och då kan man ju tänka att det är dumt att kasta bort det du har med din pojkvän, men det sägs ju att man måste våga för att kunna vinna. Svårt att veta vad man ska göra...
Jag vet att folk kan ha lite olika tankar om att vara tillsammans med någon ex kille eller tjejs bästis. Vissa anser att man inte gör sånt, och trycker ner alla såna tankar. Medan andra kan tycka att det är helt ok. Men jag menar bara att du nog ska ha det i tankarna att bara för att din pojkväns bästis sagt till din pojkvän att han gillar dig så betyder det ju inte att han skulle vara redo att inleda något med dig. På något sätt känns det lite mysko att han skulle sagt till sin bästis att han gillar hans flickvän på det sättet, men vad vet jag.
Att du känner dragning till den andra killen som du känner igen dig i, tycker jag också låter helt förståeligt. Om ni är så lika som du känner det, så kan han säkert kännas som en tvillingsjäl för dig. Men då kan det också vara svårt att veta om det är kärlek eller om det är en otroligt varm vänskap som finns mellan er. Ibland kan det vara svårt att skilja på dessa känslor.
Jag vet inte om du fick några tips eller råd av detta svar, men tyvärr är det nog så att det är bara du själv som vet hur du ska göra. Det finns helt säkert inne i ditt hjärta, men kan vara svårt att få fram. Man har ju alltid flera val, och när man har bestämt sig för en sak så säger man ju på samma gång nej till något annat. Du ska nu verkligen fundera över detta. Har du någon kompis som du kunde ventilera detta med? Någon som känner både dig och killarna?
Ska du riva upp allt ni har tillsammans med din pojkvän, är det värt att mista? Kanske du kan göra pluss och minus lista över alla killarna. Vad är bra och vad är mindre bra med dem alla? Sen kan det vara lättare att på ett objektivt sätt se vem du borde satsa på. Men som jag skrev här ovan, du vet ju inte säkert vad de andra har för känslor för dig. Summan av alltihopa kan ju också bli att du plötsligt står där utan pojkvän och med tre killar runt dig som allt känns pinsamt och underligt med. Men kanske du är beredd att ta den risken för att få klart vad du känner?
Trots allt är ju kärleken ändå underbar, fast den kan kännas lite farlig och osäker mellan varven, men det hör till i livet. Ljuvligt att det finns tre såna underbara människor i din närhet som du skulle kunna tänka dig att vara tillsammans med.
Det är en gåva i sig <3 <3 <3
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna