Kär i samma pojk..
02.11.2013
Hejj! Asså jag och min bästis gillar samma person.. Han går i 8:an o. e skitgullli osv. På rasterna i skolan brukar jag ha ögonkontakt med honom flera ggr. Älskar hanns ögon!! men har inte pratat med honom.. Men aja, jag brukar ha mycket ögonkontakt med han men när min kompis har d typ 1 gång så blir hon helt till sig! "Hödu hödu ja hadd ögonkontakt me an!!" elr "Jag tror no att ja tkr nera hom han än dejj" Å hon VET att jag å tkr om an! men brukar inte berätta om mina ögonstunder med honom för henne. Så nu är frågorna:
-Kan han vara intresserad av mig?
-Vad ska jag göra med min bästis? Kram från en cheyy!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
05.11.2013
Hej cheyyen!
Hm, knepigt det där! Eller att vara kär men inte veta om känslorna är besvarade är ALLTID knepigt! Men knepigt med din bästis också.
Okej, det händer titt som tätt att två kompisar blir förtjusta i samma person. Kanske beror det på att kompisarna annars också passar ihop enligt personkemin, har samma intressen, tänker lite likadant osv. Kanske det då är rätt naturligt att de faller för samma typ av killar, till och med samma kille. Eller så "smittar" intresset kanske, så att när den ena får ögonen på en viss kille så upptäcker den andra honom också. Båda fokuserar på honom och båda utvecklar känslor för honom.
ELLER så handlar det om tävlande mellan kompisarna. Tyvärr tävlar många bästisar med varandra, medvetet eller omedvetet, och det kan handla om allt från snyggare nagellack och dyrare skolväska till vem som får mer uppmärksamhet av det manliga könet eller är mer "mogen". Fast att hon säger "jag tycker nog mer om honom än vad du gör" låter ju inte speciellt moget, dock... Och det får oss att misstänka att hon tävlar med dig. För tävlandet kan ju vara ensidigt också, att det är den ena som försöker överträffa den andra.
Det kan också finnas en viss rädsla inblandat, typ att tänk om han gillar dig mer, tänk om du får en pojkvän före henne, tänk om hon lämnar ensam att se på då du och killen gullas... Då kan det vara lite som ett självbevarelsedriftsknep att liksom "paxa" honom (reservera honom, state a claim) genom att påstå att hon är mer kär i honom än vad du är. Så att du, om du är "en god vän", borde backa undan och låta henne få honom. Fast där är "reglerna" för hur vänner behandlar varandra också rätt luddiga. Vissa anser att allt är tillåtet i krig och kärlek, den som får honom så får honom, medan andra tycker att man inte får "ta" någon som kompisen redan är förtjust i.
Den krassa sanningen är ju ändå att det är varkendera av kompisarna som bestämmer vem som får honom, utan det är ju han som väljer vem han blir kär i. För kompisarna gäller det nu då bara att försöka reda ut följderna sinsemellan. Det ligger dock mycket sanning i visdomsorden "Kärlek kommer och går men vänner består", så både du och hon borde kanske överväga hur viktig han är, om ni kan förbli vänner fastän den ena av er skulle bli ihop med honom osv. Det är svårt att förutspå hur det kommer att bli mellan er innan/om det faktiskt blir till något konkret mellan dig och den där killen. Men vårt råd skulle i alla fall vara att du kanske kunde blir lite tydligare och öppnare mot din kompis med vad du känner för honom och hur ofta ni ser på varandra. Kanske känner hon redan på sig att något är på gång mellan er två och därför försöker hon övertyga både sig själv och dig om att hon har "förtursrätt" på honom? Det är svårt att veta hur hon reagerar på att höra hur ofta ni har ögonkontakt, men åtminstone kan hon då inte anklaga dig för att ha hemlighållit saker för henne, ljugit eller tigit om saker. Det kan vara en svår sits för henne, hon kan känna sig avundsjuk (och därför bli arg, orättvis eller anklagande) och besviken oavsett hur schysst du än skulle spela - kärleken är inte logisk eller förståndig. Men vi skulle ändå tippa på att det är bättre att köra med öppna kort.
Också för att du ju inte ska servera honom på ett silverfat åt henne heller. Stå på dig! Du har all rätt att bli kär i vem du vill och du har rätt att bli lyckligt kär om han så vill. Och visst låter det lovande - man tittar inte så där ofta någon i ögonen som inte betyder något speciellt! Vårt förslag är absolut att nästa gång ni har ögonkontakt så LE mot honom! Skit i om kompisen ser det. Och gången efter det så säger du Hej när era blickar möts. Och sedan kanske du kan adda honom på fb och kanske till och med chatta lite? ;D Friskt vågat nu bara!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna