kär i två..? :/ :(
08.03.2014
Hej! Jag har typ på g med en pojke som är ett år äldre än mig.
Jag tkr jätte mkt om hnm och vi båda är kära i varandra. Men... Nu e det såhär att jag har märkt av en annan pojke (som jag är jämnårig med) som tittar på mig ofta och ler. Och när han gör så så hoppar mitt hjärta en extra gång.
Så.. Nu är mitt problem att mitt hjärta bankar för två pojkar.
Jag måste ju välja en av dem, men det e ju omöjligt då jag e kär i båda?! :s
Jag vet att det är omöjligt för er att säga vad jag ska göra nu... Men... Försök hjälp mig...:/ vet ej vad jag ska göra

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
10.03.2014
Hej vet ej vad du ska göra!
Ne, precis, omöjligt för oss att välja åt dig ;) Men vi kan i alla fall fundera lite fram och tillbaka runtikring det här med att vara kär i flera, så kanske du får någon ahaa-upplevelse själv och vet hur du vill göra.
Se, för det första är det inte det minsta märkvärdigt att hjärtat klappar för fler än en samtidigt. Under hela livet kommer vi alla att träffa på olika människor som vi "klickar" för, som vi får upp ögonen för, till och med som pulsen ökar, fjärilarna i magen vaknar och drömmarna startar för. Vi blir ju inte döva och blinda för omvärlden fastän vi redan är kära, till och med är i ett förhållande. Men oftast gör vi ändå inget åt känslorna för "den andre". Tex kommer alla gifta kvinnor nog, flera gånger under livet, att träffa andra män som de blir lite stjärnögda för. Personkemi. Men är deras eget förhållande med den äkta mannen bra, kanske till och med lyckligt och tillfredsställande, så gör kvinnan ingenting åt känslorna för den andra. Om de däremot är missnöjda, olyckliga eller har en massa problem i sitt förhållande, ja då kanske de låter känslorna för den andre blomma upp och kanske till och med gör något åt känslorna, som att ha en hemlig affär - eller byta gubbe! Det är alltså inte så att man aldrig mera har valmöjligheter, kanske man bara under livet är mer eller mindre övertygad om att man valt rätt?
Så att du har känslor för två behöver inte betyda något avgörande i sig, det i sig behöver inte betyda katastrof, panik och världens ångest. Visst, du kanske måste välja att satsa på den ena - inte bara för att det är det schyssta att göra (föreställ dig att din blivande pojkvän fick reda på att du nästan inte valde honom, utan hade känslor för en annan samtidigt) utan för att du inte kan vela fram och tillbaka mitt emellan. Du kan ju inte satsa på ett ordentligt förhållande om du inte ägnar hela din uppmärksamhet åt det. Commitment!
Vet du, ibland använder vi människor oss faktiskt till och med av sådana här situationer som undanflykter för att slippa "binda" oss. Att bli tillsammans med någon på allvar innebär inte bara ett slags löfte till den andra (vi har valt varandra, då ska vi satsa på varandra och inte fara med någon annan), utan innebär en massa känslostormar, lyckliga och olyckliga ögonblick, nya utvecklingssteg... Ett förhållande kan innebära allt från himastormande rosaskimrande lycka till att få sitt hjärta krossat. Det kan folk faktiskt vara rädda för, dra sig för, fega ur eller känna sig omogna inför, och då kan de hitta på någon orsak till att slippa undan. Att inte kunna välja mellan två är en fungerande ursäkt. Inte schysst mot de två killarna och knappast något man gör medvetet. Att välja mellan två kan till och med användas som ursäkt sedan ifall det gick åt skogen med den ena, "men jag tyckte ju ändå mera om den där andra".
Slutligen kan du kanske fundera över vad det egentligen är du känner för de här båda killarna, ställa dig själv följande frågor för att se om du blir klokare på situationen?: Kan det tex vara så att du är mera smickrad av den här nya, han som tittar och ler, än uppriktigt förtjust i honom? Om den här nya inte skulle ha funnits, hur tror du att det då skulle utvecklas med han som du har på g med? Hur skulle du vilja att det utvecklades - vad är det du VILL ha ut av ett förhållande? Ofta är det förväntningarna som lägger krokben på en (tex att man tycker att man borde känna mera eller att förhållandet borde vara mer romantiskt eller passionerat...). Vad tror du han du har på g med vill? Kan här finnas några dolda rädslor? Hur mycket funderar du på vad andra ska tycka - och hur mycket lyssnar du på kompisarnas åsikter och råd istället för att lyssna inåt? Hur mycket funderar du på om du kommer att välja fel?
Lycka till, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena