Kär i två, vad ska jag göra
16.11.2015
Hej! Jag är en tjej som är 18 år och har varit tillsammans med min kille i 3 år.
Jag ville sluta ha sex för ca 5 månader sen (kan även lägga till att vi knappt hinner träffas) för jag kände att det blev en för stor del av vårt förhållande och att han alltid förväntade sig det, vilket fick mig att känna mig stressad och på något sett mindre värd. Men ändå så vet jag att han älskar mig mest av allt, även om vi inte har sex... Men kändes som det var det viktigaste för honom så då orkade jag inte mer helt enkelt...
Iaf så blev det lite små tjafsigt och till slut blev det för jobbigt så det höll på att ta slut helt mellan oss. Samtidigt som vi slutade ha sex så kom jag och en killkompis närmare varandra (vi har känt varandra i över 6 år), han har också tjej. Han berättade för mig att hans tjej inte ville ha sex längre och då berättade jag om mig och min killes situation, och vi har pratat så mycket, jag har aldrig haft så lätt att öppna mig för någon tidigare... Under sommarlovet var min bästa dag med honom, vi satt ute på kvällen i flera timmar under stjärnorna och pratade... Det var då jag började känna små känslor för honom, men tänkte att det går över osv, men nu är det omöjligt att få ut honom ur huvudet och jag känner Verkligen att jag älskar honom..
Kan även tillägga att jag är som lyckligast när jag har varit med min killkompis, har tyvärr inte lika kul med min pojkvän :/
Jag vet inte vad jag ska göra... Ska jag göra slut med min kille? Ska jag berätta för min kompis om mina känslor?
Ibland vill jag bara göra slut med min kille, men skulle samtidigt skulle jag inte kunna vara utan honom, men att ha det som jag har nu är så fruktansvärt jobbigt.....

Ungdomsinformatören Sanna svarar
20.11.2015
Hej, jag vet inte vad som är bäst att du gör. Du verkar ju inte ha tappat alla känslorna för din kille, men ni har ändå varit rätt så unga när ni blivit tillsammans så det är helt naturligt att man vill prova på nån annan också. Sen om du ska berätta för din kompis att du fått känslor för honom, det kan ju bli helt underbart om han också känner samma, men om han inte känner samma så kan det ju förstöra något av er fina vänskap. Jag kan förstå att det är jätte jobbigt att ha det som det är nu. Månne det skulle hjälpa om du lagade en lista på för och nackdelar med båda killarna. Bränn listan sen så ingen får se den ;) Men så att du kanske kan få utredd dina känslor för vardera killen. Kanske den ena listan blir mycket längre än den andra, men förhoppningsvis så skulle en sån lista ändå kunna berätta vad du innerst inne vill och känner i ditt hjärta. Såklart är det ett osäkert kort med din kompis, du vet ju inte om han känner samma. Det är också rätt vanligt att man efter ett välldigt fint snack då man verligen kommit varandra nära kan få för sig att man är kär. Nu menar jag inte att du skulle inbilla dig att du är kär i din kompis, men man kan bli kär i känslan man haft tillsammans med någon och inte i personen. Försök fundera hur en vardag med honom skulle se ut gentemot en vardag med din kille. Att känna sig lycklig och kunna skoja och skratta tillsammans är mycket viktigt för ett förhållande. Men jag kan också tänka mig att din kompis ändå förskönar lite i och med att han har en tjej och ni är kompisar så kanske det har berättar och delar med sig av trots allt sätter honomi en bättre dager, hans tjej kanske har en annan version av deras liv tillsammans. Jag säger inte att det är så, men risken finns. Alla har vi ju våra fel och brister, ingen av oss är perfekt, det är mera vardagar än söndagar i livet. Så är det, men visst kan vi ha det bättre eller sämre med olika personer, det är ju det som gör det hela så jobbigt. Hur ska man kunna välja, tänk om man väljer fel, tänk om den andra skulle ha varit bättre?????
Det är sånt som vi aldrig får veta, tyvärr. Vi måste bara våga ta klivet ut i luften och lita på att allt blir på bästa sätt till slut.
Tyvärr är detta nog en sak som bara du kan bestämma och veta. Det skulle vara så skönt om det fanns ett facit eller om man kunde skylla på nån annan sen om det blir fel. Du måste nog försöka fundera vad ditt hjärta säger. Välj de goda och dåliga sidorna med båda valen och fundera vad som känns mest bra och minst dåligt.
Många varma kramar till dig,
Hälsar ungdomsinformatören Sanna