kär men väldigt blyg
02.09.2015
hej, jag har ett problem, jag är kär i en kille som går i min skola. men jag har aldrig vågat berätta det för honom. Det pirrar i magen direkt jag bara tänker på honom, och när han går förbi vågar jag inte se på honom. som sagt, jag är väldigt blyg. jag har försökt samla mod på mig så att jag skulle våga tala med honom men det funkar inte. snälla hjälp mig. Eve

Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.09.2015
Hejsan, Eve
Ljuvligt, underbart att du är kär. Det är nog den bästa känslan i världen :)
Det är jobbigt när man skulle vilja men inte vågar, vi har ju en massa tips och råd hur man kan göra när man vill ta kontakt men inte riktigt får till det. Du kan läsa mera HÄR.
Det första du ska göra är iaf att alltid säga Hej, när ni möts eller ses någonstans. Sen kanske du kan fråga om något som hänt i skolan. Nu vet jag ju inte om ni är på samma årskurs, så ni kanske har samma prov i något ämne, eller kanske ni haft morgsonsamling om något speciellt nyligen som du kan fråga hans åsikter om. Överlag brukar folk alltid gilla att prata om sig själva, så det är åtm ett säkert kort. Försök att tryck bort alla tankar på att något är pinsamt eller fånigt. Försök att tänka på honom som en kompis fast du vill mera med honom. Nu vet jag inte om du använder sociala medier, men det är ju alltid lättare att "diskutera" med folk via en skärm än IRL. Kanske du kan börja chatta med honom så lär ni känna varandra och så faller det sig mera naturligt att ni kanske kan prata om något då ni ses.
Alla blir vi glada om vi får veta att någon gillar oss, men du ska ju inte kasta dig över honom så han blir skrämd. Men du kan bra se lite för länge i hans ögon, alltid le då era blickar möts och sånt. Sen är det bra att skratta och visa att du är en kul typ när han är i närheten. Ta modell av någon som är jätte frimodig och vågar prata med alla, såna gånger får man nog härmas ;)
Jag håller tummarna för att det ska hända nåt mellan er <3
Kram från ungdomsinformatören Sanna