Kärlek
11.12.2023
Hej! Jag har en fråga. Det finns en kille i vår klass som jag gillar. Men mitt "problem" är att alla hans kompisar säger att han gillar mig. Ingen vet att jag tycker om honom så de vill ju inte bråka. Men hur ska jag ta reda på om det är sant? Jag tycker det känns konstigt att bara fråga "hej jag hörde av dina kaverina att du gillar mig är det sant?". Och om det skulle va så att jag skulle fråga och jag skulle råka nämna att jag gillar honom och att han inte gillar mig skulle jag bli mobbad. Min skola är lite speciell så att allt som sägs sprids och allt som sägs kan du bli mobbad för. Dessutom bryr sig inte lärarna om det. Vad ska jag göra? Jag vill ju veta om det är sant. Anonym
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
12.12.2023
Hej!
Låter som en spännande situation du har på gång. Jag förstår att det kan kännas både förvirrande och nervöst. Jag tänker så här: Det finns en ganska stor chans att det hans vänner säger stämmer till en viss del men man kan ju inte veta exakt hur seriöst det är. Eftersom att du också gillar honom vill du säkert gärna ta reda på ifall han verkligen gillar dig på samma sätt och om han vill ha något mer seriöst med dig.
Du behöver inte genast gå fram och fråga ifall han gillar dig utan du kan istället satsa på att helt enkelt lära känna honom lite bättre. Det måste du oberoende göra ifall du någon gång vill bli tillsammans med honom. Försök att närma dig honom i skolan. Du kan t.ex. sätta dig närmare honom på rasten eller i klassen (ifall ni inte har en färdig sittordning). Om det känns jobbigt att göra det ensam kan du be dina vänner vara med och stöda dig. Dom kan komma med och så kan ni sätta er med honom och hans vänner så kanske det känns mindre stelt för dig. Kanske ni som grupp kan komma överens om att träffas någon gång utanför skolan och hitta på något. Det kan ibland vara lättare att göra något i grupp och så kan du försöka närma dig honom på ett mer naturligt sätt.
Du kan även be att få lägga till honom på någon social media. Om du t.ex. har snapchat kan du be att få adda honom där så att ni kan få kontakt och börja lära känna varandra utan att behöva prata ansikte mot ansikte eftersom det kan kännas väldigt nervöst till en början. Kom ihåg att våga berätta om dig själv men ställ honom även frågor om sådant som du vill lära dig om honom. T.ex. Vad gillar han att göra på fritiden? Vad är han intresserad av? Vad gillar han för musik, filmer/serier? Kom ihåg att även ställa följdfrågor på det han berättar för dig. Då kommer han känna att du verkligen är intresserad av honom och att han har din fulla uppmärksamhet. T.ex. om han berättar om någon artist eller något band han gillar så ta dig gärna tid att lyssna på några låtar och berätta sedan för honom vad du tyckte. Du kan på samma gång berätta om vad du gillar att lyssna på osv osv.
Det finns många olika sätt man kan visa för någon att man är intresserad utan att säga det rakt ut. T.ex. att sätta sig bredvid dom eller att titta på dom och le. Du kan samtidigt försöka lägga märke till ifall han också söker sig till dig och tittar på dig extra mycket. Kom ihåg att bara för att han inte gör det behöver det inte betyda att han inte gillar dig. Vissa är helt enkelt allt för blyga för att alls söka någon kontakt. Men du kan i alla fall ge det en chans. När du sedan känner att du fått lite bättre kontakt med honom och kanske lärt känna honom lite bättre kan du fråga honom ifall han vill ses bara ni två. Ni kan t.ex. gå på café eller kolla en film tillsammans. När du känner dig mer bekväm kan du sedan fråga vad han tycker om er situation och ifall han vill fortsätta träffas och lära känna varandra bättre.
Här var några exempel på hur man kan göra när man vill få bättre kontakt med en person man gillar. Jag hoppas att det här var till någon hjälp för dig. Jag förstår att det känns nervöst att ta första steget men det är ändå bättre att man tar sin chans än att man går omkring och funderar på det hela tiden utan att göra något. Oavsett hur det går mellan er kan du vara stolt över dig själv för att du var modig och vågade satsa. Jag förstå att det känns som ett extra stort och skrämmande steg att ta, speciellt om det finns mycket mobbning i er skola. Det är inte alls bra att det känns som att lärarna inte bryr sig men kom ihåg att det alltid finns någon trygg vuxen som nog bryr sig och som man kan vända sig till. T.ex. skolkuratorn, hälsovårdaren eller någon ungdomsledare eller skolcoach. Du kan även vända dig till någon annan trygg vuxen t.ex. dina föräldrar eller någon kompis föräldrar som du litar på. Du får såklart alltid skicka till oss på decibel om något känns jobbigt. Vi finns här för dig!
Kram och lycka till!
Rosanna