kärlek
15.05.2024
jag e ilag me en pojk, men ja veit int om ja älskar han. ja trodd att ja gjo he, he va ja som gjo first move, men ja veit int nameir.
fintsuli
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
15.05.2024
Hej!
Tack för att du skriver till oss! Det kan kännas tungt när man börjar tvivla på sina känslor. Det kan även hända att man får skuldkänslor om man t.ex. har varit den som tagit det första steget.
Det är inte ovanligt att känslor kommer och går lite. Speciellt när man är ung och försöker hitta sig själv och samtidigt kämpa med alla möjliga förändringar både i kroppen och i livet. Det blir lätt lite virrigt och känslorna kan svänga ganska snabbt. En person man varit jätte sugen på kan plötsligt kännas ointressant av någon orsak. Det är inte ovanligt eller dåligt men det kan såklart vara jobbigt och sätta dig i svåra situationer och ibland även skapa konflikter.
Ofta i relationer kan det komma en period när man inte längre är nykär. När dom där fjärilarna i magen inte är lika aktiva längre. Då kan man lätt få panikkänslor och tänka att det är slutet på kärleken och allt det fina man byggt upp. Men så behöver det inte vara. Det kan helt enkelt bero på att ni blivit mer och mer bekväma med varandra och nu håller på att ta nästa steg i relationen. Det är ofta just under den här perioden som man avgör ifall man verkligen passar ihop. När man inte längre är "hög" på den där nya, pirriga kärlekskänslan utan verkligen måste lära känna sin partner på insidan. Man måste fundera ifall det här är en person som man tycker om att umgås med trots att det inte pirrar lika mycket längre. Det är tyvärr bara du som kan avgöra ifall du vill fortsätta utforska den här relationen och se vart den kan leda eller ifall du väljer att avsluta den. Båda alternativen är okej och inte något du behöver ha dåligt samvete över.
Vissa relationer håller och andra inte. Men du har inte gjort något fel bara för att det var du som tog första steget. Hur skulle du annars ha fått veta ifall du vill fortsätta eller inte. Det är helt naturligt att känslor svalnar och att man inser att det inte känns bra att gå längre än så här. Du tog en chans och det är det som räknas. Vi har rätt att påbörja och utforska relationer med andra människor precis som vi har rätt att också avsluta dom. Huvudsaken är att du kan vara ärlig med dig själv och din partner om vad du känner.
Kan du försöka prata med din pojkvän om dina känslor och även fråga honom vad han känner kring er relation? Det viktigaste är att ni kan prata öppet och vara ärliga med varandra. Man måste såklart vara beredd på att en sån här diskussion kan skapa starka känslor och att någon kan bli både ledsen, besviken och arg. Det är helt naturligt och något man helt enkelt måste lära sig att hantera. Även om det är jättejobbigt är det ändå bättre att man är ärlig än att man fortsätter en relation bara för att man oroar sig för att såra den andra. Att låtsas ha känslor för någon brukar inte vara hälsosamt eller hållbart i längden. Om du väljer att avsluta relationen kan det såklart göra ont för er båda men du kan försöka se det som en möjlighet för både dig och honom att gå vidare med era liv och sedan hitta någon ny partner som passar er båda bättre.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp.
Kram och lycka till <3
Rosanna