Kärleken
25.11.2023
Hej, jag började i högstadiet I höstas och då började jag gilla en kille som går i nian jättemycket och jag märkte att han smygkollade på mig ibland och jag är ju förälskad I Han så jag la till han på snap och så godkände han mig men så hann jag skicka en snap och så tog han bort mig, och jag blev jätte besviken och ledsen, men i skolan så fortsatte han kolla på mig ganska mycket och de kändes som om de betydde något.. och jag sa till Mina vänner att jag gillar han och då sa de att han brukar kolla på dig jättemycket när du typ ska gå ti en lektion å sånt, så nu testade jag igen att lägga till han på snap och han godkände mig igen och nu snappa vi några snappar och så tog han bort mig och nu är jag ganska ledsen för jag gillar verkligen han så vad skall jag göra?? Tjejen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
22.12.2023
Hej!
Ber om ursäkt för att du fått vänta så länge på ditt svar. Förstår verkligen om du känner dig förvirrad, ledsen och besviken i den här situationen. Du får verkligen dubbla budskap av den här killen. Ett beteende som hans är inte alls lätt att tolka. Man börjar ju såklart fundera varför han skulle acceptera dig på snapchat och sedan ta bort dig så snabbt, två gånger dessutom!!
Det är inte lätt att förstå vad hans beteende beror på heller. Leker han någon sorts konstig lek med dig för att han vill att du ska gå omkring och fundera på honom? Kan det handla om blyghet? Kan han ha stränga föräldrar som kollar hans telefon och inte är okej med att han skickar med en tjej? Det finns många frågetecken här och vi blir tyvärr inte klokare genom att fundera tillsammans du och jag.
Kan du försöka ta kontakt med honom antingen i skolan eller försöka på snap på nytt? Du har all rätt att ifrågasätta hans uppförande och så länge du bara går omkring helt förvirrad är det ju lite svårt att komma över honom dessutom. Du kan be att få prata lite med honom och sen kan du fråga rakt ut varför han accepterar och sedan tar bort dig på snapchat. Du kan förklara att det är okej om han inte vill tala med dig men att hans beteende är störande och förvirrande eftersom han nu två gånger verkat intresserad av att börja prata. Du kan också förklara att du vill att människor ska vara ärliga med dig. Förklara sedan att du hellre vill att han är ärlig med vad han känner snarare än att förvirra dig genom att acceptera och sedan ta bort dig. Jag vet att det är jätteskrämmande att konfrontera någon så här speciellt när man inte känner varandra så värst bra men det är tyvärr det enda sättet att verkligen få något svar. Om du inte känner att du vill eller vågar prata med honom kan du antingen ge det en till chans och skicka förfrågan på nytt eller sedan kan du också försöka komma över honom och gå vidare.
Jag vet att det är svårt att släppa taget om någon speciellt när du inte fått en förklaring på varför du blivit borttagen på snapchat. Det gör säkert inte saken lättare heller när du trots allt ser att han kollar på dig och att dina vänner bekräftar att han verkligen gör det. Men kom ihåg att du inte ska behöva jaga efter någon du gillar. Du förtjänar att vara med någon som vill ha dig lika mycket som du vill ha honom. Någon som tar initiativ till att prata och umgås med dig. Även om den här killen gillar dig så har han av någon orsak svårt att ta kontakt och hålla kontakten. Vi kan inte veta vad det beror på om du inte frågar honom men vi vet med säkerhet att han inte beter sig så som man borde göra när man gillar någon och du förtjänar absolut bättre än så. Du var modig två gånger och tog kontakt med honom, du visade ditt intresse och han reagerade på ett väldigt märkligt sätt. Du kan alltid försöka ge honom en till chans men använd isåfall gärna den chansen till att be honom vara ärlig med varför han accepterar dig och sedan tar bort dig. Om han tar bort dig på nytt eller inte vill tala med dig måste du tyvärr bara acceptera det, försöka släppa honom och gå vidare. Den personen som är rätt för dig kommer du inte att behöva kämpa så här hårt för utan ni kommer att vilja prata med varandra och vara med varandra ungefär lika mycket. Då vet man att det är rätt.
Försök nu att istället fokusera på dig själv, ditt eget liv, dina vänner och lita på att du är bra precis så som du är. Minns att du förtjänar en kille som tar initiativ och visar att han gillar dig och du ska inte nöja dig med mindre än så.
Kram,
Rosanna