Kärleks problem
30.12.2023
Hur kommer man över sit ex fast man har testat allt, göra något roligt, vara med kompisar eller familj, testa någon ny hobby. Men inget fungerar ja tänker fortfarande på han. Anna
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
02.01.2024
Hej!
Vad jobbigt att du befinner dig i en situation där du testat allt men inte vet vad mer du kan göra för att komma över ditt ex och börja må bättre. Det är många som har gått och går igenom samma sak som dig och alla har haft sin egen process och sina egna metoder för att komma över sina ex partners. Men det är lite olika för alla och det är precis så det ska vara. Vi är alla olika och inget förhållande är det andra likt. Därför tar det olika lång tid för oss att komma över en person som vi älskat.
Det finns egentligen inget recept för att komma över någon. Du kan främja din psykiska hälsa genom att hålla dig sysselsatt och umgås med vänner och familj m.m. Men i slutändan måste det få ta den tid det tar. Jag förstår att det är jobbigt och att det tar ont men om du inte har kommit över ditt ex betyder det endast att förhållandet verkligen betydde något för dig. Då kommer det att ta tid innan man accepterat att det är över. Det visar bara att du verkligen gav av dig själv och såg en framtid i relationen. Det är ingen dålig sak utan det är något du ska vara stolt över. Vår hjärna har dock tyvärr en tendens att bara komma ihåg de bästa stunderna och de mest positiva sakerna med förhållandet och ex partnern vilket gör det extra svårt att komma över personen. I verkligheten finns det ofta saker i förhållandet eller med partnern som man gärna hade ändrat på och som var röda flaggor men det är sällan dom sakerna som man minns.
Försök att lita på att det som hände var av en orsak. När ett förhållande tar slut är det oftast på grund av att just dom två människorna inte var menade för varandra i längden. Det betyder såklart inte att det gör mindre ont men det kan hjälpa dig att acceptera läget. När du kan acceptera det som hänt kan du också börja bearbeta dina känslor och tankar lite bättre. Kom ihåg att prata med dina vänner och din familj om hur du känner och mår. Det är viktigt att du får lätta på ditt hjärta och tala ut om det som tynger dig. Du kan även vända dig till t.ex. skolkuratorn eller någon annan trygg vuxen som du litar på.
Förhållanden kommer och går under livets gång. De allra flesta kommer att uppleva den här typen av hjärtesorg flera gånger under sitt liv, även om det kan göra otroligt ont och även om det kan ta lång tid för alla sår att läka är det sist och slutligen en erfarenhet som kommer att stärka oss i längden och göra oss smartare när vi ska välja en ny partner. Det bästa vi kan göra när vi försöker gå vidare är att omge oss av människor som får oss att må bra och som bryr sig och lyssnar på oss. Vi kan aldrig påverka vad andra människor gör eller känner men vi kan alltid jobba på oss själva och försöka skapa en så bra miljö för oss själva som möjligt. Det gör kanske inte att man slutar sakna sitt ex direkt men det gör att man hjälper sig själv att må bra i sin vardag, utvecklas och gå framåt.
Tyvärr kan jag inte svara på hur man kommer över sitt ex eftersom det inte finns någon genväg eller något recept som passar alla. Försök att leva ditt bästa liv och håll dig sysselsatt och omgiven av goda vänner. En vacker dag kommer du att märka att du saknar ditt ex lite mindre och efter ett tag kommer du inte sakna honom alls. Men det får ta tid.
Kom ihåg att det är okej att vara ledsen, det är okej att sakna någon och det är okej att inte vara okej hela tiden. Men kom också ihåg att det alltid finns människor runt omkring dig som bryr sig och vill lyssna. Människor som ser hur värdefull du är och som vill ditt bästa. Det är dom människorna som förtjänar dig och din tid.
Kram,
Rosanna