kärleks trubbel.
02.03.2015
Vad ska man göra då en kille 'inte är redo' för ett förhålland, fastän han nog tycker om en? Jag och en kille har hållt på ett tag nu, men de har varit svårt för hans ex gjorde slut med honom bara för 2 1/2 månad sedan, och jag får ångest av kärlek typ vet int hur jag ska förklar. Fö na viko san fick jag hör av min bästa vän, som pratar väldigt mycket med honom eftersom han är bästavän med hennes pojkvän, att han nog tycker om mig men han inte sku 'ork' tyck om naan. Vilket gjorde mig väldigt nedstämd, är jag inte värd att 'orka' vara kär i? Hursomhelst, trodde då att han skulle börja hålla avstånd till mig, men nä, han håller sig lika nära till mig ennu, håller min hand och masserar min nacke då vi sitter breved varan på raster/timmar osv. Vilket då tär väldigt mycket på mig då kärlek är ett så svårt ämne för mig, för mig finns inget 'mitt emellan' antingen tycker han om mig eller så inte. Vad ska jag göra? Johanna

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
10.03.2015
Hej Johanna!
Hur är läget nu, har något hänt/förändrats i din situation? I så fall: sätt en kommentar här under din egen fråga, så svarar vi mera utgående från nya läget. Men nu svarar vi på det du skrev i den här frågan. Så gott vi nu kan - för tyvärr saknar vi ju den där magiska kristallkulan att se in i hans huvud och hjärta med för att se var han egentligen vill, tycker och tänker... Så vi kan bara spekulera och gissa oss fram till varför han nu bland annat säger en sak och visar en annan.
Nä, det här med kärlek är aldrig lätt. Speciellt eftersom det sällan är helt svartvitt. Man kanske är helt upp-över-öronen-stormförälskad i någon, men så finns det någon liten detalj eller egenskap som inte är helt perfekt. Så det blir liksom ändå ljusljusgrått. För de flesta av oss, så kan man säga att vi alltid befinner oss någonstans på gråskalan när det kommer till kärlek och att vara intresserad av någon. Eller kanske vi kan vara både-och, både intresserade av någon OCH samtidigt inte vilja vara det.
Till exempel nu som med den här killen. Det låter som att han nog är intresserad av dig - även om det är omöjligt att säga hur mycket, alltså var på gråskalan han befinner sig när det gäller dig - men samtidigt så kanske han inte kommit över sitt ex ännu. Det behöver inte ens vara henne som person han behöver komma över för att bli "fri" för ett nytt förhållande - han kanske helt enkelt inte har någon lust att ha en flickvän i sitt liv just nu? Så får man ju också känna. Kanke blev han lite bränd, kanske kände han sig lite kvävd i det förra förhållandet, kanske vill han "leva det ljuva singellivet" - eller så vill han bara inte vara "någons" just nu. Alla dagar har man inte lika stor lust att make commitments, lova något åt någon, kasta sig in i det äventyr som ett förhållande kan vara. Visst finns det de som både vill ha kakan och äta upp den, tex både vara singlar och gosa lite, men det är också helt möjligt att försöka göra ett medvetet val att inte ha något kärleksförhållande just nu. Lite som att man är så stressad av skolan att man väljer att hoppa av fotbollslaget. Man kan också vara trött på pojkvänsrollen (eller flickvän då ifall det handlar om en tjej). Just då kanske man inte tänker att jamen alla förhållanden är olika, att bara för att det var på ett sätt med en person behöver det inte vara likadant med en annan. Man bara inte "sku ork tyck om naan". Förvånansvärt ofta är det precis så som personen sagt som det verkligen ÄR - att han eller hon sagt sanningen och sin innersta känsla.
Men bara för att man en dag känner på ett visst sätt, så behöver man inte känna likadant nästa vecka. Man förändras, situationerna förändras runt en, olika människor dyker in och ur ens liv (tex vilka man råkar träffa en viss helg och vilka man inte ser/hör skymten av den helgen) och man är på olika humör. Så av den orsaken ska du inte ge upp hoppet heller. Läget kan vara ett helt annat nästa vecka.
Samtidigt verkar det ju nog som att han inte kan släppa dig helt och hållet ur sitt liv. Han verkar fortfarande instresserad av dig som person - man håller ju inte på så där med någon som inte betyder något alls, speciellt inte i skolan. Och intresset verkar nog mera kärlek än 100% kompis. Men igen, bara han vet hur mycket intresserad. Och ingen vet hur det kan utvecklas, hur det ser ut imorgon eller nästa vecka med hans känslor. Han kanske själv känner sig väldigt tudelad: å ena sidan vill han inte vara kär eller ha en flickvän, å andra sidan är du söt.
Dessutom så tar det olika länge för olika personer att komma över någon. Kanske han har en parallell gråskala med sitt ex? Han kanske fortfarande har känslor för henne - helt oavsett om han samtidigt "hatar" henne eller är arg/besviken/ledsen/sorgsen på henne, oavsett om det var han eller hon som gjorde slut. Han kanske inte över huvudtaget det minsta lilla vill bli ihop med henne igen, men det betyder inte att man kan glömma någon som genom att trycka på en on/off-knapp. Så kanske behöver just han mera tid. Man kan inte säga om någon annan hur länge det ska ta att komma över ett ex. Det tar den tid det tar. För det är kanske inte så bra att vara någons re-bound heller, ett substitut eller en metod för att försöka komma vidare. Fast vi kan ju gissa att du i alla fall inte gör processen längre för honom, snarare förkortar du nog den bara genom att finnas till ;D
Så ha tålamod. Vi förstår absolut att du vill veta ja eller nej nu, att du vill att det ska vara svartvitt. Vem vill inte det? Men det går inte att kräva av någon att det ska vara ja/nej, svart/vitt. Människor är mer komplicerade än så. Och bryr man sig om någon, så kan man göra sitt bästa för att visa hänsyn. Kanske kärleken är värd att vänta på?
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna