Kärleksproblem
02.09.2017
Det är en kille som gillar mig men jag är osäker om jag gillar honom mina kompisar försöker få i hop ås men jag gillar mera en annan som har flickvän men vi är ganska bra kompisar ska jag bli ihop med han som gillar mig men jag är jätte osäker på eller?? Helen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.09.2017
Hej.
Ibland känns det som att vi här i vår del av världen, speciellt i österbotten, har snöat in oss helt på detta med tvåsamhet och att man därför måste vara ihop med någon till vilket pris som helst. Men det måste du faktiskt inte. Det är inte ett självändamål att ha en partner. Du är ung, och du kommer garanterat att hinna vara tillsammans med människor ännu - så vänta tlls det känns rätt. Känn efter, OM det skulle visa sig att denna kille är rätt för dig så kommer det nog att visa sig. Du skall inte bli ihop med honom bara för att han och dina kompisar vill det - det viktigaste för dig är ju vad du känner själv.
Om du dessutom vet om det redan i nuläget att du är mer intresserad av någon annan (må så vara att han är upptagen för tillfället) så varför skulle du slösa tid och energi på denna person som du inte är säker på att du är intresserad av? Det är inte så att om du sumpar denna chans så kommer du att vara ensam livet ut, det är mer sannolikt så att om du tvingar dig själv att göra någonting somdu inte vill så kommer du att känna dig olycklig och lurad eftersom det ändå inte är vad du vill ha.
Ta det lugnt och se omkring dig i lugn och ro. Det finns gott om tid, gott om människor att välja mellan. Man måste inte ha en partner hela tiden. Det är faktiskt inget fel på att vara ensam. Sen då du känner dig säker på vad du vill så kan du göra slag i saken, men vänta tills dess.
Kram
Tessi