kärleksproblem
10.09.2016
Hej! Nu är det såhär att jag har börjat chatta med en 19-årig FINSK kille, själv är jag 17 år och talar bara svenska, kan lite finska. Då vi chattar brukar vi skriva på engelska. Vi har inte träffats än och han vill gärna träffa mig, men är så orolig över vilket språk vi ska tala, för jag vill gärna tala/lära mig finska för det känns så konstigt att prata engelska. Dessutom är det en till sak jag är lite nojig över. Jag är inte oskuld och har haft flera förhållanden tidigare. Han har aldrig haft några förhållanden och aldrig kysst någon tidigare. Vet inte vad jag ska tycka om detta, han säger själv att han inte tagit någon stress över att hitta kärleken och att han är redo nu, låter som världens bästa kille. Men känns ändå lite konstigt att vara med en äldre kille men noll erfarenhet. hjälp haha

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.09.2016
Hej.
Och grattis till att du har träffat en kille. Jag tycker att det låter alldeles förträffligt att ni "vågar" ge er in i detta fast ni talar olika språk. Det tyder på att ni är fördomsfria och sköna typer. Ja, jag tror att det kan kännas lite underligt att ni talar engelska med varandra första gången ni ses - men redan efter en stund kommer det att kännas helt naturligt.  Men i längden skulle det säkert vara bra om ni båda försökte våga er på att tala varandras språk, jag antar att ni är på ungefär samma nivå, d.v.s. att din finska kanske är ungefär som hans svenska? Så då är det bara att börja på - precis som småbarn gör då de lär sig tala. Ni börjar med att lära er vad olika ord är på varandras språk, och vågar försöka tala, även om det alltid finns en risk att man säger fel. Det är trots allt det enda sättet att lära sig - att man helt enkelt vågar försöka. Ni har ju trots allt båda två läst varandras modersmål i skolan, så HELT på noll börjar ni ju inte. (och även om ni ju inte skulle kunna ett ord av varandras modersmål så har ni ju förmågan att lära er bara ni har viljan.)
Det är i sig inget konstigt alls med att vara 19 och sexuellt oerfaren. Det är bara det att det är sällsynt att människor medger det just därför att det ofta upplevs som underligt (i vår kultur.) I många andra kulturer är det ju inget konstigt alls att man är sexuellt oerfaren om man inte är gift, eftersom det inte förväntas att man skall ha sex innan man träffar någon som är "tillräckligt viktig". Så det är ingenting konstigt fast han inte är lika erfaren som du, och det betyder inte nödvändigtvis att han kommer att vara "bortkommen" eller fumlig, det är trots allt inte hjärnkirurgi det handlar om utan hångel och sex rör sig väldigt långt om känsla och att läsa den andra. För dig innebär det ett unikt tillfälle att närma dig en person som inte är "förstörd" av att ha fyllehånglat eller dragit över nån i fyllan och baserar sin kunskap på såna upplevelser. Jag tycker att det är modigt av honom att han berättar det, och då har ni möjligheten att inleda ert förhållande på ett väldigt ärligt sätt, man får säga hur man vill ha det och vad man tycker om.
Det är inte viktigt att ha många sexuella erfarenheter - men det är viktigt att samla på sig goda sexuella erfarenheter. Man kan med andra ord vara riktigt usel i sängen trots att man har legat med många personer - eller totalt fantastisk i sängen redan första gången bara man har rätt kemi med personen man ligger med. Bara ni inte gör det till en grej så tror jag inte att det kommer att bli ett problem.
Ooo så spännande :)
Lycka till!
Kram
Tessi