Kärleksproblem
13.10.2016
Jag ligger i en situation var jag är stört kär i en tjej, kan inte sluta tänka på henne. Men nu efter att vi pratat både IRL och mycket på snapchat så har jag börjat få funderingar om hon gillar någon annan. Jag är medveten att hon har varit ganska mycket i kontakt av en annan kille och det stör mig väldigt mycket. Så min fråga är nu, hur tar mig ut ur denna situation?
Ska jag berätta mina innersta känslor åt henne?
Ska jag bara försöka komma över det?
Hjälp, tack! dab

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.10.2016
Hej.
Att vara kär kan både vara underbart och alldeles fruktansvärt. Det är härligt att känna att man kommer närmare personen, och lär känna hen bättre. Men det kan också vara sjukt smärtsamt då man märker att känslorna kanske inte alltid är besvarade.
MEN nu vet vi ju inte vad hon känner för dig. Det kan hända att hon är kär i nån annan, men det kan också hända att hon inte är det. Din uppgift just nu är alltså att visa henne hur förträfflig du är på alla sätt och vis - så att hon upptäcker att det är dig hon borde vara tillsammans med. Försök att ha ganska tät kontakt med henne, både på snapchat och IRL. Om hon är intresserad av dig så är hon ju nöjd med att ha mycket kontakt - medan om hon INTE är intresserad, eller om hon har nån annan så kommer hon antagligen att svara undvikande - eller inte att svara alls. På så sätt kan du ju kolla hur pass sugen hon är, men utan att du behöver öppna ditt hjärta om saken ännu.
Sen då läget är rätt, och om det verkar som att dina känslor är besvarade så kan du berätta för henne. Det kan ju hända att hon känner likadant, men är rädd för att ta första steget.
Jag tycker inte att du skall ge upp ännu. Än är inte spelet förlorat :)
Lycka till!
Kram
Tessi