Kärleksproblem
14.10.2016
Hej! Jag undrar hur man vet om man verkligen älskar en person.. Jag har varit tillsammans med en kille i tre år nu och undrar om jag älskar honom mera och om ja ska göra slut. Killen jag är tillsammans med är snäll och fin och jag vet att han älskar mej jätte mycket. Jag är dock osäker på mina känslor, ibland får jag perioder då det känns som att jag inte alls har några känslor mera, men ibland känner jag att jag nog vill vara med honom och ser en framtid. Det känns dock som att jag måsta "inbilla" mig att jag älskar honom för att känna det. Jag har jätte dåligt samvete att jag känner såhär och har sånahär tankar eftersom jag vet att han älskar mig och skulle bli förkrossad om jag gjorde slut. Oftast då jag funderar om det skulle vara bäst att göra slut så tänker jag på alla fina minnen vi har och att vi nog har ett bra liv tilsammans, då jag har dessa tankar så tänker jag att jag nog kanske endå älskar honom och att jag inte vill göra slut.. Sen tänker jag också att om jag påtintigt älskade honom så skulle jag inte ha dessa tankar..
Även om han är en jätte fin människa så finns det vissa sidor av honom som jag inte riktigt tål.. Han är ganska negativ och kommenterar ofta negativt om andra, han är också ofta stressad/irriterad och då han blir arg börjar han ofta ropa och ibland slå i väggar( det har han blivit bättre på att undvika då jag pratat med honom). Jag känner även att han inte älskar mig och stöttar mig på det sätt som jag vill( låter egoistiskt..) och jag har ofta kännslor om att jag ger mer än jag får.
Jag har pratat med honom om hans negativa sätt att vara och att han ofta är stressad men han vill/orkat inte göra något åt saken. Han säger också att det är som han är. Jag har även pratat som på vilka sätt jag vill bli älskad och stöttad men det är som att han inte orkar ändra på sitt sätt och tänker att har gör det på sitt sätt sen får jag ta det som jag tar det...
Det låter kanske som att jag är egoistisk men jag har också sagt att han ska säga om det är något han vill/inte vill att jag ska göra/ ändra på, men jag får aldrig några svar. Det kanske också låter som att killen är en elak person men det är han inte, han har ett jätte stort hjärta och hjälper mig mycket, men ibland känns det som att de båliga sidorna väger mer än de fina..
Det här blev lång text.. Hoppas det är någotsånär förstoerligt och att du/ni får en liten bild av mina förvirrade känslor

Ungdomsinformatören Sanna svarar
20.10.2016
Hejsan, jaaaa, hur vet man att man verkligen älskar någon??? Det finns ju engentligen ingen lista som man kan bocka av på, för att se om man älskar någon och isf hur mycket. Ni har ju varit tillsammans en tid och det brukar vara helt natruligt att man få just såna tankar som du skriver att du har nu. Man börjar fundera om detta är allt? ska det vara såhär nu resten av livet osv...
Fast man har det jätte bra tillsammans och har alla de fina minnena tillsammans och det känns tryggt och bra på alla sätt brukar tvivlet komma krypande i något skede. Det är när vardagen börjar komma in i förhållandet, visst finns det lite spänning ännu där, men samtidigt känns allt mycket invant och kanske lite tråkigt och enahanda.
När man varit tillsammans en längre tid känner man ju varandra både utan och innan, på gott och ont. Det är oundvikligt att det kommer fram sidor hos den andre som man kanske inte gillar sådär till 100% men så är det ju i livet. Vi själva är ju inte perfekta heller, alla har vi både bättre och sämre sidor och egenskaper. I början av ett förhållande kanske man anstränger sig lite mera att visa sina bättre sidor och så lägger man band på de sämre, men när man börjar känna sig bekväm och trygg i förhållandet så låter man lite mera av sin personlighet komma fram och det är just då som det kanske börjar komma fram vissa saker som den andre kanske inte är super nöjd med.
Men sen å andra sidan, vi varken kan eller får göra om någon. Vi kan inte forma om en människa så att hen ska passa in i den form som vi har bestämt. Vi måste istället väga för och nackdelarna mot varandra och fundera över om de positiva sidorna hos den här personen ändå väger över och man kan leva med de mindre trevliga sidorna, eller om man känner att man inte kan acceptera de negativa sidorna som man upptäckt hos sin partner och blir tvungen att avsluta förhållandet och gå vidare. Man kan ju inte hålla fast i ett förhållande med näbbar och klor bara för att man inte vill göra den andre ledsen, eller för att man inte vill vara ensam eller för något annat. Ingen av de sakerna är motiv nog för att hållas kvar i ett förhållande. Ingen av oss vill ju heller att vår partner ska vara tillsammans med oss för att vi inte ska bli ledsna eller bara för att ha någon. Det är inte rätt gjort mot någon av oss, vi kanske misssar chansen att bli jätte lyckliga med någon annan som skulle passa oss mycket bättre.
Men sen är det ju inget man kan tänka på genom hela livet, att man kanske skulle möta någon ännu bättre om man inte var bunden till någon, om man lever på det sättet är nog risken att man lämnar ensam ganska stor. I något skede hamnar man att tänka att ok, nu får det räcka, min nuvarande partner är tillräckligt bra för mig. Jag är nöjd och så försöker man hålla ihop med den personen. Det funkar ju inte alltid, trots allt är det ju en stor del av alla par som går skilda vägar i något skede.
Jag kan förstå hur det känns på basen av det du skriver i hemliga rutan, men egentligen ska inte det heller få spela någon roll. Bestämmer du dig för att avsluta ert förhållande så reder nog allt praktiskt upp sig. Och å andra sidan om du bestämmer att fortsätta så kanske det skulle vara bra att du föreslog för honom att ni kunde gå i någon form av parterapi, ni verkar ha en del saker som kunde redas ut. Det är alltid lättare om man har en oberoende person utifrån med sig.
Det är du som ska känna svaret på hur du ska göra i ditt hjärta. Hoppas det finns någon i din närhet som du litar på och kan diskutera detta med, mamma, ett syskon eller en kompis, eller någon helt annan kanske?
Skriv gärna hit igen så funderar vi vidare <3
Många varma kramar till dig, hälsar ungdomsinformatören Sanna