kärleksproblem
19.11.2016
Hej! Jag är kär i en kille i min skola men jag vet inte hur jag ska visa att jag har känslor för honom. Han kollar ofta på mig i smyg när mina kompisar vet av det men inte jag och hans kompisar beter sig konstigt när jag går förbi... Jag vet inte hur det skall hända något mellan oss.Men jag har inte visat för honom att jag är intresserad och jag vet inte hur jag skall göra det heller. Tacksam för svar! anonym

Utvecklingspsykologi-praktikanten Cecilia svarar
24.11.2016
Hej!
Då jag läser det du skriver så verkar det ju helt klart som att han är intresserad av dig, så länge det inte är dina eller hans kompisar som bara retas med er båda. Det verkar som att ni båda inte heller riktigt vågar ta kontakt med den andra om det nu är så att ni båda är intresserade. Har du kollat upp ifall han är med på sociala medier (typ facebook, whatsapp etc.)? Då kunde du ju skicka ett hej där och se vad han svarar. Om man är lite blyg så är de oftast lättare att prata med varandra bakom en skärm till att börja med. Om du vågar och får tillfälle att göra det så kunde du kanske fråga någon av hans kompisar varför han beter sig som han gör i skolan och då kanske få reda på ifall han verkligen är intresserad.
Bäst skulle nog ändå vara att fråga honom. Om han inte direkt säger att han har känslor för dig så kan du i början bara försöka prata med honom som en kompis, ställa frågor och va intresserad av vad han gör på fritiden till exempel. Man behöver inte öppna sitt hjärta direkt och berätta precis hur man känner. Känn av läget så märker du nog när du kan börja berätta för honom hur du känner, "råka" skicka ett hjärta någon gång då ni pratar och se vad du får för reaktion.
Om det visar sig att han inte sedan hade några känslor för dig så då är det så. Om inte du heller redan nu har hemskt starka känslor för honom så kanske det är lättare att låta det vara i såna fall. I bästa fall så har du fått en ny vän! :)
På vår sida med flirttips finns en hel del information om hur man kan flirta genom text. Kolla gärna igenom den och lycka till!
Kram/Sessi