Kill problem
25.04.2017
Hej! Jag har ett problem. När jag var ute med en kompis så lag jag märke till en kille som tittade lite extra på mig. Han började följa mig på ig och sen adda han mig på snapchatt. Han har skickar några snäpps. Jag tycker han är skit snygg! Men problemet är att han är 4 år äldre än mig och för nägot år sedan sysslade han och på med droger... vad ska jag göra? Kill tjusaren

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.05.2017
Hej Kill tjusaren!
Hm, ja du, det är alltid knepigt att veta ifall killar är fågel eller fisk. Eller kanske drömprins eller rötägg är en bättre beskrivning. Det är en chansning man nu bara får ta här i livet, på gott eller ont.
Visst finns det en chans att han ska visa sig vara en drömprins. För även om en person vid första anblicken verkar vara på ett visst vis eller har ett visst rykte, så förtjänar kanske alla en chans ändå? Människor kan ju förändras med tiden, lära sig livsläxor och välja nya vägar i livet. Kanske det vilda livet bara var en kort fas för honom? Sedan kan ju rykten även vara uppförstorade eller helt påhittade, så man kan aldrig lita på dem. Plus att den klassiska tjejdrömmen nu som då slår in; att hon räddar honom, att kärleken får honom att vilja förändras (dessvärre händer det nog oftare att han inte klarade av att/ville förändras...)
Å andra sidan brukar tyvärr rykten ganska ofta visa sig vara sanna, och de första intrycken likaså. Säger ryktet på byn att han sysslat med droger, så är sannolikheten att han faktiskt gjort det ganska stora. Vi brukar ändå inte sååå lätt hitta på så grova lögner om folk, vilka skvallerkärringar som än finns i närheten. Ett tips för att ta reda på mera om honom är att kompiskretsar kan berätta en hel del om en person (ibland till och med släkten en person tillhör), på samma sätt som fritidssysselsättningar, utbildning och jobb. Speciellt kompisarna påverkar oss nog väldigt mycket i ungdomen, så tillhör han ett gäng som använder droger, så är det inte alls osannolikt att han också gör det. Det här eftersom man sällan stannar i ett gäng som använder utan att själv använda - det hör till missbrukarkulturen - och förr eller senare brukar alla i gänget även börja delta i allt som försiggår runtikring missbruket, som stölder, langning, våld, skadegörelse, skolkning eller arbetslöshet eller annat skadligt eller riskfyllt beteende. Verkar alla/en del av hans nuvarande kompisar använda droger mm, så är det inte bara troligt att han också gör det, utan risken finns även att om du började hänga med honom och ni med dem, så skulle du kanske också dras in i den livsstilen?
Alla flirtar, förälskelser och kärlekar innebär en risk. Risken finns att få hjärtat krossat, men även att göra val i livet pga kärleken som inte är så bra för en själv alla gånger. Samtidigt är kärlek alltid lockande, smickrande, spännande, attraherande - och det är ju nog något visst med "bad boys". Kanske är den typen av förälskelser extra lockande för att de andas fara, de kan vara oförutsägbara och de anses som förbjudna eller åtminstone dåliga för dig. Lite åldersskillnad gör det ofta extra lockande. Det finns grupper av tjejer som i alla tider dragits till de killar som tex deras föräldrar förbjudit - kanske inte alla gånger så mycket för själva personens skull, utan mera för vad personen symboliserar (trots, spänning, fara, bryta mot förbud osv). Må så personen vara snygg till utseendet eller inte. Det är helt enkelt en klassisk saga: den duktiga flickan (tex princessa eller rikemansdotter) blir kär i den fattiga och/eller farliga pojken från andra sidan staden/järnvägsspåret/vägen/floden osv och så måste de slåss för sin kärleks skull. Några exempel på filmer och TV-serier på temat är The Notebook, Notting Hill, Titanic, Grease, 10 things I hate about you, Pretty Woman (fast där är ju Julia Roberts fattig), Gossip girl och OC. Så det här behöver du kanske hålla bakom örat när du har med honom att göra: är det äkta känslor eller mer kär i bilden av honom och vad den representerar? Och vad är oddsen för att ni ska live happily ever after med tanke på hans eventuella livsstil? Ingen skriver filmmanus om de gånger det gick galet - förutom kanske i något avsnitt av Gossip Girl...
Så håll huvudet kallt och försök att lita mera på din magkänsla nu än på hjärtat. Magkänslan ljuger ytterst sällan, medan hjärtat kan rusa åstad och göra allt möjligt ologiskt, blåögt eller till och med farligt. Lycka till!
Hälsar Liselott