Killar komma nära? Nej tack!
20.07.2014
Hej Decibel! Jag har ett problem som ställer till det väldigt mycket för mig. Saken är den att jag har aaalldeles för höga krav på killar. Det är som att jag tycker att ingen är bra nog, för jag jämför alltid alla med en särskild som jag var kär i i tre år. Varje gång en kille börjar vilja bli "intim" eller mer än vän alltså, så backar jag undan och får nån slags miniångest. Känner mig jätteilla mods och mår psykiskt dåligt. Jag vet att jag själv är långt ifrån perfekt och att ingen är det, jag är så fullt medveten om det som man bara kan bli - ändå blir det så här. Mina högsta krav är iallafall att han ska vara rolig på riktigt och humoristisk, riktigt SNÄLL, och att han ska "ha ett liv", det vill säga ha intressen och ambitioner i livet. Och en positiv inställning till saker och ting i allmänhet. Och han ska absolut inte vara macho, och allra helst ska han vara bra på att uttrycka sig skriftligt och ha ett intresse för språk eftersom jag själv har det stora intresset. Dessutom har jag lättare för att uttrycka mig i text än muntligt.
Vad ska jag göra??:( jag kommer ALDRIG kunna låta en kille komma nära om jag ska vara sån som bara låter fantasierna skena iväg. Det är ju inte så att han och jag skulle gifta oss eller bilda familj, heller. Usch, detta är nog mitt största inre konflikt. Bittermandeln

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.07.2014
Kära, Bittermandeln, fast jag skulle tro att du är mera en sötmandel ;)
Det är ju så där ibland att man ställer jätte höga krav på sina medmänniskor fast man vet att man själv också har sina brister. Men det kan man inget åt, man tänker sådär ibland och det får man göra, alla gör det nog i något skede.  Var inte för sträng mot dig själv, det är helt naturliga känslor du har. Sen att du jämför med en kille som du gillat i 3 år, är också helt normalt. Nu skriver du ju inget om det men var ni någonsin ihop med denhär killen? Eller var det mest en smygförälskelse, eller kanske nåt ni hade en gång eller så? Det är mycket lätt hänt att man om man bara sett lite av en människa börjar höja den till skyarna. Ju mindre man sett av personen och ju längre sen det är så ju högre upp på piedestalen kommer den personen. Man har ju kanske inte sett dens dåliga sidor utan bara minns och upplevt allt det underbara och perfekta. Om det sen inte fått ett egentligt avslut så blir det lätt så att man börjar jämföra alla efterföljande killar/tjejer med denna supermänniska :) Det finns egentligen inget att göra, man måste bara låta det vara och kanske försöka att inte ta någon stress över att man skulle måsta hitta någon och att det ska vara så perfekt osv.
Släpp efter lite och lev livet, ta för dig det som bjuds och njut av allt. Naturligtvis ska du ju inte kyssa några paddor men försök iaf att ge folk en ärlig chans. En chans att visa vad de går för. Dra dig inte genast undan och tillåt dig inte att tänka något om hur äcklig och fel denna person är gentemot den andra som alldeles säkert har lika många fel och brister som alla vi andra. Låt den nya personen visa vem den är, man behöver ju inte ligga med alla för det. Tillåt dig själv att lära känna personer utan att spisa av dem genast. Många gånger kan det dölja sig underbara skatter under gråa skal ;) Jag skulle nog tro att du kommer att hitta din prins i livet, det rätte för dig, så småningom. Men sånt kommer inte på beställning. Ju mer man väntar ju längre dröjer det.
Låt allt detta bero nu en tid och satsa istället på att ha kul med kompisar, skoja, skratta och kanske lite flirta men det är inget som måste ske. Kom ihåg att ge alla en ärlig chans så ska det nog gå bra <3
Kramar från ungdomsinformatören Sanna