Kille från England
08.12.2016
Hej, det är nämligen så att jag har blivit förälskad i en kille jag träffat på nätet, vi har chatta i ungefär ett halvår och facetimat och sånt, men liksom han bor i England. Jag har chattat med honom och jag vet att han inte gillar mig på samma sätt eftersom han frågar tips och sånt av mig när det gäller tjejer och nu för några veckor sen fick jag veta att han blivit tillsammans med en tjej. Jag vet själv att jag inte skulle kunna vara tillsammans med honom eftersom han bor i england men mina känslor för honom är ändå starka och jag känner mig hjärtekrossad. Har försökt komma över det i flera veckor men går inte alls, har ni något tips för mig? J-stads krossade hjärta

Utvecklingspsykologi-praktikanten Cecilia svarar
09.12.2016
Hej krossade hjärtat!
Du har helt rätt i det du skriver. Jag förstår att det känns förkrossande att han har en annan och att det kanske inte blir någonting mellan er, åtminstone inte just nu. Det löns inte heller att tänka och tro att det kanske någon gång kan bli ni två eftersom du ju inte kan veta det. Att tänka så skulle göra att du mår ännu sämre än du gör nu, du skulle bli helt upptagen med de här tankarna och du skulle gå miste om allt som händer runt omkring dig.
Känslor är ingenting man kan göra någonting åt, dom finns alltid där. Men du kan påverka dina tankar. Därför skulle jag rekommendera att du försöker att fokusera på någonting annat än den här killen. Vad händer just nu i skolan till exempel? Har du någon hobby som du kunde öva på och bli riktigt bra på? Vad händer i dina vänners liv? I början kommer tankarna på honom att dyka upp varje dag. När du tänker på honom, notera tanken och hur du känner, acceptera känslorna och sedan går du vidare med det du höll på med just då. Du får säkert göra det här några gånger men efter en tid kommer tankarna och känslorna för honom att bli svagare och svagare. Va beredd på att det kanske inte händer på några veckor bara.
Jag säger inte att du helt måste sluta prata med honom och tänka på honom om du inte vill. Det kan bara hända att det blir jobbigare för dig att hela tiden bli påmind om honom när du vet att dina känslor inte är besvarade. Om du däremot klarar av det så ser jag inget problem i att du i fantasin kan föreställa dig hur det skulle vara att ha ett förhållande med honom. Kärlek är ändå en underbar känsla och kärleken som du känner nu i din ålder kommer du att minnas för resten av ditt liv. Låt det bara inte gå så långt så att du faktiskt blir helt upptagen med bara fantasin på honom och missar allt annat. Varför inte se dig omkring lite? Finns det någon i din närhet som du tycker är extra charmig?
Det här är mitt tips på vad jag skulle göra, du bestämmer själv hur du vill göra. Du kan hitta mer tips på vår sida om förälskelse och kärlek!
Lycka till!
Kram //Sessi