kille på klubb
03.11.2023
Hej decibel!
Jag går på konstklubb med en kile som är typ 1-2 år äldre än mig. Jag har så småningom börjat tycka om honom och jag började lägga märke till att vi ibland har lektioner vid samma delar av skolan o.s.v. Nu är ju problemet att (hemliga rutan) och jag vill fråga hans snapchat men jag vågar inte för att vi är ännu liksom inte så nära, (och det jag skrev i hemliga rutan före detta)
Så hur skulle jag kunna ta ihop all min modighet och fråga honom om typ hans snapchat? ja e int emo jag lovar????
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
09.11.2023
Hej!
Vad spännande att du börjat tycka om en kille! Vad roligt att ni dessutom går på samma klubb och delar samma intresse. En sådan sak kan vara en bra början när man försöker skapa en kontakt med personen man gillar. Det att ni går i samma skola gör saken också lite lättare. Ni har alltså minst två ställen där ni kan stöta på varandra och ta kontakt.
Precis som du själv säger handlar det mest om att försöka samla allt ditt mod och våga ta steget att fråga om hans snapchat. Jag förstår att det känns nervöst och skrämmande, det är helt naturligt. Men som tur kan inget dåligt hända av att du tar en chans och frågar. Det värsta som kan hända är att du får ett nej. Även om det kan ta ont och kanske även kännas lite pinsamt är det inget farligt utan det är något som de allra flesta människor går igenom på ett eller annat sätt under livets gång. I bästa fall får du ett ja och ni kan börja prata och lära känna varandra bättre.
Kan du försöka ta kontakt med honom på konstklubben? T.ex. genom att berömma något han gör och fråga om hur han fick inspiration till det han gjort. Du kan sedan börja hälsa på honom när ni ses i skolan och fråga om han kommer på konstklubb och kanske småprata lite om vad ni har på gång i klubben för tillfället och vad han tycker om det. När du känner att det känns lite mer naturligt att hälsa och prata med honom kan du fråga ifall han har snapchat och ifall du får adda honom.
Du kan försöka tänka att du inte frågar en kille som du gillar utan att du frågar en vän som delar samma intresse som dig. Om du har den inställningen kanske det känns lite lättare att fråga honom. Du behöver inte känna att det här är ett stort steg utan tänk på det mera som ett sätt att få mer kontakt med en person som du vill lära känna bättre. Han är bara en människa precis som du och det kan även hända att han är lika nervös inför såna här saker som dig.
Jag tror inte att du behöver oroa dig utan satsa på att helt enkelt försöka prata mera med honom och när du känner dig redo frågar du om hans snapchat. Oavsett hur det går kan du känna dig stolt över att du var modig och tog en chans.
Kram och lycka till!
/Rosanna