Killen
17.02.2024
Hej decibel, jag har pratat med en kille i en månad cirka.. och har inte pratat som med honom såhär påriktigt, jag har frågat honom et par gånger men har haft andra planer hur ska ja exakt ställa min fråga så ja inte Ett råk Et tråk
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
19.02.2024
Hej!
Tack för din fråga. Vad spännande att du pratar med en kille. Så här i början är det bra om du i första hand satsar på att lära känna honom. Vad har han för intressen? Vad gillar han att göra på fritiden? Vad tycker han om, vad tycker han inte om osv osv. Ju mer ni lär känna varandra desto mer kan ni hitta som ni har gemensamt. Det kan i sin tur leda till att du får en bättre uppfattning om vad du kan föreslå att ni ska hitta på tillsammans.
Om ni båda t.ex. gillar samma film/filmer kan du föreslå att ni kan träffas och ha filmkväll tillsammans. Om ni har gemensamma vänner går det också bra att föreslå att ni alla träffas och gör något tillsammans första gången ni ses. Om det finns en ungdomsgård i din kommun kan du även föreslå att ni ses där någon gång. En ungdomsgård är ett ganska neutralt ställe att träffas på och lite känna av ifall det finns någon kemi mellan er. Det är också en lite lägre tröskel ifall det känns lite för nervöst för dig eller för honom att ses bara ni två.
Det är lite svårt att ge exempel på exakt vad du ska säga när du frågar ut honom men jag tror att det kommer bli lättare ju mer du lär dig om honom. Någon dag kan du t.ex. fråga ifall han har några planer efter skolan och ifall han skulle vilja hänga. Du kan även fråga vad han känner kring att ses? Det kan ju hända att han inte är helt redo ännu och skulle vara mer bekväm med att fortsätta prata och lära känna varandra bättre innan ni ses. Kom ihåg att ni inte har bråttom någonstans. Satsa på att bygga upp en god kommunikation och förståelse för varandra. När ni känner varandra bättre och känner er trygga kommer det vara lättare att fråga ut varandra på träff.
Kom även ihåg att oavsett hur det går med den här killen är du lika värdefull och viktig som alltid. Alla relationer går inte alltid helt som man tänkt sig men allt du upplever under ditt liv är något du kan lära dig av. Jag tänker att du kan se den här situationen som en chans för dig att utforska romantiska relationer och öva dig i hur man kommunicerar med en person man är intresserad av. Ta inte så mycket stress. Var dig själv och lita på att personen som är rätt för dig kommer att uppskatta dig för exakt den du är. Du ska inte behöva förändra dig eller vara orolig för att vara tråkig. Om någon kille skulle tycka det så betyder det inget annat än att han helt enkelt inte är rätt för dig. Du är bra precis som du är. Lita på det.
Kram och lycka till!
/Rosanna