Killen jag gillar, gillar min bösta kompis
03.06.2016
Hej! Jag är en tjej på 14 år som har varit kär i samma kille i ett år nu. Jag har för bara några dagar sen berättat för honom hur jag kände då vi har pratat med varandra på fritiden och berättat allt för varandra. Jag trode han gillade mig precis som jag gillade honom. Men han svarade mig att han inte vet om han gillar mig eller en annan, vet vem det är och det är min allra bästa kompis. Jag har en stor klump i magen varje dag och gråter mig tills sömns varje kväll. Jag är vaken hela nätterna och gråter. och jag vill alltid vara vid honom men ändå inte. Jag vet inte om jag ska vänta och se om han gillar mig eller försöka gå vidare. Kommer dock inte kunna gå vidare då han är en sån underbar kille. Jag älskar honom verkligen då mycket och skulle kunna vänta på honom. Jag är redan rädd vem han kommer gå med på balen om 1 år, jag vill att det ska vara jag. Min kompis som han gillar vet inte om att jag gillar honom så tänk om hon börjar träffa honom mer. Jag har sån ångest och vet verkligen inte vad jag ska göra, snälla hjälp mig Tjejsombehöverstldfrånnågon

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.06.2016
Hej Tjejsombehöverstldfrånnågon!
Oj vännen, det tar sjukt i hjärtat att läsa din fråga. Det är verkligen ingen bekväm situation du befinner dig i just nu. Han vet inte om han gillar dig eller din kompis mera - och det är kanske inget ovanligt i sig, det händer nu som då att man har känslor för två samtidigt. Men det är inte kul att vara en av de två som han ska välja emellan. Och absolut inget kul att ha sin kompis som medtävlare.
Om man tittar först bara på relationen mellan dig och den här killen, så skulle jag vilja säga: Ge inte upp!!! Bara för att han tycker om er båda två, så betyder det inte automatiskt att han tycker om din kompis mera än om dig. Det vet du väl inte? Tänk om han tycker lite mera om dig? Tänk om du kunde göra något så att han skulle börja tycka mycket mera om dig än om henne? För ibland förändras ju ens känslor väldigt snabbt: den man gillar säger något extra sött eller roligt, är väldigt charmig och gullig till sättet, flirtar och visar att man betyder något. Och då kan känslorna ta ett jättekliv mot mycket starkare på bara några sekunder.
Så var själv nu glad och charmig, snäll och omtänksam, rolig och diskuterande mot honom, så kanske han börjar gilla dig ännu mer. Mycket mer än henne, om du har tur. Men om du visar hur ledsen och sårad du är, om du är nere och grå tillsammans med honom, kanske till och med ger honom skuldkänslor för att han inte genast valde dig, så blir du kanske i värsta fall besvärlig, obekväm och inte alls någon man har lust att bli tillsammans med, eller hur? Han har ju inte valt henne ännu, du har ännu all chans i världen att visa vilken ljuvlig flickvän du skulle vara. Men tala INTE skit om henne åt honom, det är inte attraktivt att vara elak, småaktig eller visa sina fula sidor. Var dig själv, men visa den bästa sidan av dig själv!
När det gäller din kompis, så förstår jag att det känns besvärligt. Å ena sidan är hon som vilken tjej som helst, som man kan bli svartsjuk på, när den man gillar också gillar henne. Å andra sidan är hon din kompis och du önskar henne säkert all lycka i världen. Men inte på bekostnad av din egen lycka. Du har lika stor rätt att bli lycklig som hon har, så jag skulle inte ge över vinsten åt henne direkt och lägga mig ner och dö, om jag vore du.
Däremot skulle jag berätta för henne hur jag känner. Om hon inte vet att du gillar honom, så kan hon inte ta någon hänsyn till dina känslor. Visst, du kan inte begära att hon ska hålla tassarna borta. Det finns ingen regel som säger att bara för att du såg honom först och blev kär i honom före henne, så måste hon backa undan och "ge honom åt dig". Men åtminstone skulle hon kanske inte skryta om honom eller på annat sätt göra ditt liv värre.
Men tänk om hon inte alls är intresserad av honom? Då skulle hon ju kunna låta honom förstå att hon inte har känslor för honom, och då kanske han skulle komma över henne - och koncentrera sig mera på dig? Tänk om det här problemet inte ens finns, men du bara tror det för att du inte kollat upp hur det egentligen ligger till?
Försök igen! Det var ju inte så att han inte gillar dig alls, bara att han har känslor för två. Och det kan ändras, han kan välja dig! Var ditt ljuvliga, charmiga jag, så kan det nog hända att han väljer dig :D <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott