Killen som är lite äldre än mig
17.08.2023
Hejjj, jag undrar om det är okej att vara tillsammans med en kille som är lite äldre? Jag är 14 å han 17 fyller 18.
Jag gillar verkligen honom , vi har skrivit i typ 2 månader nu. Vi vill ju ses men jag vet inte om det är lämpligt, därför frågar jag.
Tacksam för vilket svar som helst Mili
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
18.08.2023
Hej!
Du ställer en bra och viktig fråga. Eftersom du nämnde att du är 14 år och han 17 men fyller 18 utgår jag från att du fyllt 14 nu under 2023 och inte blir 15 före 2024, vilket kommer göra er åldersskillnad ganska så stor när han blir 18 år.
I din fråga nämner du endast att “vara tillsammans” och inte något om sex men eftersom lagen i Finland främst berör samtycke och sex kommer jag nu i första hand att tala om det ämnet. Det kan hända att det här inte alls är något som finns i dina tankar men jag anser att det trots allt är värt att gå lite djupare in på så att du känner till vad lagen säger om just den saken.
Enligt lagen är du inte tillräckligt gammal för att ha sex med en vuxen (person över 18 år). I Finland blir man så kallat byxmyndig när man fyllt 16 år, vilket innebär att man kan samtycka till sex med en person över 18 år. Det är dock viktigt att komma ihåg att lagen inte finns till för att stoppa människor från att ha relationer/sex med andra människor som är på ungefär samma mognadsnivå och på samma mentala nivå. Lagen finns helt enkelt till för att skydda unga från att bli utnyttjade av vuxna. Det finns dock inget som förbjuder en romantisk relation men när det kommer till sex kan det bli lite knepigare.
Om vi ska gå helt enligt vad lagen säger är en relation mellan en person som är 18 år och en person som är 14 år inte helt lämplig. Men jag kan också förstå att det finns olika situationer och sammanhang som gör att ni två hittat till varandra och klickat bra.
Vad jag förstår har ni inte träffats förr och därför rekommenderar jag starkt att ni träffas på en allmän plats första gången. Det är mycket tryggare så. Jag vet inte om han har bil men jag avråder dig verkligen från att hoppa in i en bil med en person som du träffar för första gången. Det är också bra om du berättar för någon vän om var du befinner dig och med vem.
Det viktigaste är att du känner efter hur det känns för just dig. Det är viktigt att du alltid känner dig bekväm och trygg tillsammans med honom och att du aldrig känner dig tvingad till att göra något du inte är 100% okej med. Om du alltid känner att det ni gör tillsammans får dig att må bra, ger dig styrka, glädje och varma känslor är det ett gott tecken. Men om du börjar känna dig obekväm eller som att du kompromissar med vad du vill och är bekväm med för att vara honom till lags, eller om du ibland har en dålig magkänsla när ni är tillsammans eller när ni gör något särskilt är det ett tecken på att allting inte riktigt är som det ska. Om man dessutom känner att man måste dölja en relation för sina vänner eller för sina föräldrar är det ju något som kanske inte är helt okej.
Det största oron jag känner när jag får höra om stora åldersskillnader i parförhållanden är att den yngre parten inte ska ha tillräckligt med erfarenhet för att veta vad som är okej och vad som inte är okej i en relation eller när det gäller sexuella handlingar. Ibland kan den äldre parten spela på det faktum att hen är äldre och därför manipulera den yngre att tro att hen vet bättre än den yngre.
Det är såklart möjligt att ni kan få en hur fin relation som helst men jag vill trots allt lägga till en lista på några “röda flaggor” som jag skulle rekommendera att en person som är tillsammans med någon som är mycket äldre ser upp efter. Om du märker att några punkter på listan redan stämmer in på er situation eller om några av dessa saker börjar smyga sig på i framtiden är det kanske skäl att börja fundera på ifall relationen är särskilt hälsosam.
Lista på några röda flaggor:
- Han nämner ofta att han är äldre än dig när du är upprörd över något eller när han vill vinna ett argument.
- Du börjar känna att du sällan har någon talan eller att du alltid måste ändra på dina tankar och känslor för att han är “äldre” och “vet bättre”.
- Du känner press att vara honom till lags och vara mogen för hans skull.
- Han får dig att tvivla på din magkänsla och försöker övertala/pressa dig till att göra sånt som du inte är bekväm med.
- Han går över dina gränser.
- Han tjatar och försöker få dig att gå med på/utföra sexuella handlingar.
- Han kan inte ta ett nej.
- Han frågar inte om samtycke i olika situationer.
Om du någonsin börjar märka av några av dessa saker som jag nämnde i min lista tycker jag att du ska prata med någon om saken, gärna en förälder eller en annan trygg vuxen. Du kan vända dig till någon lärare, skolkurator, skolhälsovårdare eller ungdomsuppsökare. Eller så kan du ta kontakt hit till Decibel igen ifall du funderar över något så kan vi försöka reda ut saken tillsammans.
Jag hoppas att mitt svar var till någon hjälp för dig. Jag kan tyvärr inte fatta några beslut åt dig utan jag kan bara försöka ge dig så mycket information som möjligt så att du själv kan avgöra vad som är bäst för dig. Jag hoppas att du kommer ihåg att alltid ta hand om dig själv och aldrig ignorera din magkänsla. Kom ihåg att du aldrig behöver göra något som du inte är bekväm med och ingen har rätt att tvinga dig till att kompromissa med dina gränser eller din trygghet. Kom ihåg att du är värdefull och du bör alltid sätta din egen fysiska och mentala säkerhet på första plats.
Kram,
Rosanna