Killkompisar fast man har en pojkvän
21.07.2023
Hej, jag fundrar baa om det är Okej att skaffa killkompisar fast man har en pojkvän?
Borde jag berätta för min pojkvän att jag har börjat lära känna en pojk men vi är bara kompisar? Det känns som att om jag berättar om det åt honom så skulle han inte lita på mig lika mycket mera. Men jag vill ju bara ha min pojkvän och jag älskar honom så jag vill inte tappa hans respekt heller. Så ska ja berätta de till honom, och isåfall hur? Anonym
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
01.08.2023
Hej!
Det är absolut okej att ha killkompisar även om man är i ett förhållande med en kille. Vänner är vänner oberoende av kön. Jag brukar t.ex. tänka så här: Om en person är bisexuell (då man är attraherad av både killar och tjejer) och är i ett förhållande, skulle det då vara okej att kräva att personen varken har kill- eller tjejkompisar. Då hade man ju inte kunnat vara vän med någon alls.
Bara för att man är attraherad av ett visst kön. T.ex. om du som tjej bara är attraherad av killar så betyder det ju inte att du är attraherad av ALLA killar. Du har ju valt att vara med din pojkvän och även om det finns andra killar runt omkring dig har du valt just honom. Det borde vara bevis nog att det är honom du vill ha och inte någon annan.
När du berättar om den här nya kompisen behöver du inte göra någon stor grej av det utan du kan helt naturligt i en konversation nämna den här nya personen i ditt liv. Om du pratar om er vänskap som en helt vanlig och naturlig grej kommer det knappast väcka någon större oro hos din pojkvän. Ibland om man tar upp ett ämne till diskussion som om det vore en stor grej kan det få mer "kraft" än vad det egentligen hade från början. Det är absolut inget konstigt med att du har en killkompis och det är inte något som du måste avslöja till din pojkvän men du ska inte känna att du inte kan nämna din kompis eller prata om honom bara för att du oroar dig för din pojkväns reaktion. Du kan helt ärligt bara berätta att du har en ny vän och det faktum att han är en kille behöver du inte sätta någon större fokus på utan tala bara om honom precis på samma sätt som du skulle tala om en ny tjejkompis. Om din pojkvän ifrågasätter att den här nya kompisen är en kille kan du fråga honom varför det spelar någon roll.
Om du berättar för din pojkvän om den här nya kompisen borde det inte minska hans tillit till dig utan snarare tvärtom. Det är oftast när man aktivt försöker dölja något som det börjar kännas lite skumt. Sånt som man håller hemligt brukar oftast komma fram förr eller senare i ett förhållande så då är det nog bättre att vara ärlig direkt från början. Om han skulle få reda på att du har en killkompis som du avsiktligt hållit hemlig skulle jag inte vara förvånad om han blev lite misstänksam. Men om du ”spelar med öppna kort” och pratar med din pojkvän om dina vänskapsrelationer så vet han ju att du är en öppen och ärlig person som han kan lita på. Det kommer också hjälpa honom att vara likadan med dig. Det är nog faktiskt så att ärlighet varar längst.
Om din pojkvän trots allt inte är okej med det här och ser din ärlighet som något negativt kan det bero på att han är svartsjuk och då finns det absolut orsak att diskutera igenom vad som är okej och vad som inte är okej i ert förhållande. Man har alltid rätt att sätta gränser och berätta vad man inte är bekväm med men man har ALDRIG rätt att skuldbelägga någon annan för att dom inte känner samma sak. Han har alltså INTE rätt att få dig att känna dig dålig eller få dig att känna skuld över att du har en killkompis. Om han tycker att sånt inte är okej så är det något ni måste prata om och försöka hitta en lösning på men du har precis lika mycket rätt att tycka att det är okej att ha killkompisar. Ni har helt enkelt olika åsikt i frågan i såna fall och du har inte fel bara för att du inte delar hans åsikt!!! Ni måste helt enkelt lugnt och sansat diskutera igenom det och kompromissa fram en lösning som båda känner sig bekväma med. Det är inte så att du helt ska ge upp din rättighet till att ha killkompisar bara för att han inte ska bli svartsjuk utan ni måste isåfall mötas någonstans i mitten.
Om han nu i värsta fall försöker kräva att du inte ska ha några killkompisar alls så är det absolut ett tecken på att han har problem med sin svartsjuka och det är något som han måste jobba på och inte något som du blint måste anpassa dig efter. Det är isåfall hans problem och inte ditt! En så extrem svartsjuka grundar sig ofta i osäkerhet. Det är i såna fall alltså hans egen osäkerhet som gör att han inte vill att du ska ha någon annan kille i din närhet eftersom han inte litar på att han räcker till för dig. Om den här situationen uppstår kan du fråga honom varför han inte litar på dig eftersom han verkar tro att du inte har någon självbehärskning och skulle vara otrogen bara möjligheten fanns. Du kan även fråga varför han är så osäker på sig själv så han tror att han inte räcker till för dig. Kom ihåg att det ju inte bara är han som bestämmer i ert förhållande utan ni är två personer som ska hitta lösningar på de problem som uppstår.
Det allra viktigaste i varje förhållande är kommunikation! Om det inte finns är det svårt att lära känna varandra på djupet, ha förståelse för varandra, sätta gränser och bygga en hälsosam, långvarig relation. Man måste kunna vara ärlig med sin partner och även om det kan ta en tid innan man vågar vara helt öppen med varandra så krävs det att man kan ha ärliga och ibland svåra diskussioner för att man ska kunna komma vidare i förhållandet och känna sig så trygg som möjligt med sin partner. Det är endast så man verkligen kan lära känna varandra och få förtroende för varandra och veta att man jobbar mot samma mål i förhållandet. Om du går omkring och inte vågar berätta saker för honom på grund av att du är orolig över hur han ska reagera kan det vara ett tecken på att ni borde prata mer om svåra saker och lära känna varandra bättre.
Inget förhållande är en dans på rosor och det är inte meningen att det ska vara lätt och roligt hela tiden. Om man lyckas ha svåra diskussioner, där man kanske inte alltid håller med varandra men ändå kan prata med varandra på ett respektfullt och förstående sätt och även komma fram till en lösning som båda är okej med, är det ett riktigt gott tecken. Ett hälsosamt förhållande behöver inte vara ett förhållande som är helt utan konflikter. Det som är skillnaden på ett hälsosamt förhållande och ett ohälsosamt förhållande är hur man hanterar konflikterna som uppstår. Om din pojkvän tappar respekt för dig för att du är ärlig med honom och om han inte lyssnar på dig eller försöker förstå ditt perspektiv borde du kanske fundera om det här är ett bra och hälsosamt förhållande för dig att vara i.
Jag tycker absolut att du ska vara ärlig med din pojkvän och jag hoppas att du kan stå på dig och förklara din syn på saken. Sedan får det bära eller brista men då vet du i alla fall att du gjorde det rätta och du gjorde ditt bästa. Du var ärlig och du ville prata och hitta en lösning. Mer än så kan du inte göra. Kom ihåg att du har lika mycket rätt till din åsikt som han har till sin.
Om du har fler funderingar kring den här saken eller om du undrar över något annat får du alltid ta kontakt hit till decibel.
Kram,
/Rosanna