killproblem, hjälp!
19.06.2015
Det började med att vi träffades på en fest, han och jag började skriva mycket efteråt och bestämmde oss för att ses. Han är äldre än mig kör bil, mycket beroende av sitt kompis gäng osv. Jag gjorde ett misstag och sårade honom efter jag kommit hem från en semester där jag trodde v inte var något längre. Han blev grymt sårad och jag mådde hemskt, vi hamnade upp och ner i vårat förhållande i nu mer än ett halvår. När vi ses är han världens underbaraste men på sms, snapchat, facebook är han bara dryg. Han är hellre med sina vänner än mig ibland, men är ändå lika förtjust i honom, ser förbi hans brister. Vad ska jag göra, ibland behandlar han mig som jag var den ända tjejen han såg och ibland går kompisarna först och jag i andra hand..
Vill bara se honom, ingen annan kommer leva upp till det han och jag hade tillsammans när vi väl hade bra minnen. Saknar hans och mina ensamma ögonblick.. Vad ska jag göra? Anonym (tjej)

Ungdomsinformatören Sanna svarar
22.06.2015
Hejsan, jag kan förstå att det känns svårt att han inte kan vara den fina goa killen som han en gång var. Det jag undrar är om allt detta strulande har sitt ursprung i det du gjorde när du kom hem från den där resan? Alla kan vi göra misstag, så är det i livet och det kan vi inte göra något åt. Jag bara tänker att om ni ändå bestämt att det ska vara ni, för det har ni kanske ändå gjort? Då tycker jag att han inte kan straffa dig för nåt så gammalt längre, eller det är ju så att om man ska gå vidare efter att någon sårat den andra så måste man gå vidare. Man kan inte hålla på och älta det gamla för evigt, det måste få falla i glömska. Om man inte kan det så kanske man inte ska vara tillsammans längre. Hur illa det än låter.
Du skriver att du ser förbi hans brister, och så är det ju, han är inte perfekt han heller!!! Alla har vi våra fel och brister. Jag vet ju inte om du redan försökt att prata med honom om hur han beteer sig på sociala medier, men kanske ni borde ta ett snack om det. Så kan du berätta att du tycker jätte mycket om honom och jätte gärna fortsätter vara tillsammans med honom, men att du blir ledsen och besviken då han är dryg mot dig. Det är ju egentlgien helt själv klart att man inte ska vara dryg mot varandra, oberoende av hurudan relation man har. Säg att om han inte ändrar sig så måste du fundera över om ni alls ska vara tillsammans. Säg att han också ska fundera över det. Det kan ju hända att han behöver ruskas om lite för att förstå att uppskatta dig och det ni har tillsammans. Kanske han tar dig för givet och inte förstår att du kan bestämma dig för att gå vidare en vacker dag.
Vad gäller att vara med sina kompisar så är det nog viktigt att man inte ger upp alla sina vänner då man blir tillsammans med någon. Som talesättet säger: Kärleken kommer och går, men vänskapen den består. Det betyder att en kärlek kan gå över eller så växlar föremålen, men en vänskap är något bestående som man bör satsa på att hålla kvar. Man kan bli övergiven av en kille/tjej, har man inga vänner då så är man mycket ensam. Därför är det mycket viktigt att man håller kvar sina vänner fast man är jätte kär och vill umgås med sin älskade. Man vet aldrig vad som kan hända i framtiden. En vän är alltid bra att ha. Men man ska ju inte sända ut såna vibbar till den man är tillsamans med att man hellre väljer kompisarna än sin tjej/kille.
Mitt råd är nog att du också ska satsa på att vara med dina vänner ibland. Kanske ni kan komma överens om att den här helgen umgås ni mera med era vänner och inte så mycket med varandra. Ni kan ju också umgås var och en på sitt under kvällen för att sen åka hem tillsammans. Visa honom att du inte sitter ensam hemma och väntar på att han ska välja dig framför sina kompisar, du har minsann egna vänner som du umgås med mellan varven. Man ska inte vara för säker på varandra, då blir det tråkigt och förutsägbart. Man ska försöka hålla spänningen i förhållandet vid liv :)
Jag vet inte om du känner att du fick nån hjälp av detta nu men jag hoppas du hör av dig igen om du ännu funderar över något eller vill ha andra tips och råd, eller om jag tänkte fel här nu i mitt svar.
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna