KK
05.10.2014
Jag är inte intresserar av något slags kärleksförhållande.. Det finn den här pojke som vi hade vår engångs grej, och jag tycker om honom, liksom att han ätt han ÄR SNYGG och sådär fysiskt, och jag har funderat ganska mycket om att han kan vara min KK, jag vet att han är INTE intresserad av vara i något slags kärleksförhållande.. Men jag vet inte hur ska jag fråga?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2014
Hej.
Du skriver att du och killen har haft en engångsgrej, så då antar jag att ni känner varann åtminstone lite? D u skriver också att du inte är intresserad av ett kärleksförhållande, men beror det på att han inte är en människa som du kunde bli förälskad i eller på att du tror att han inte är intresserad av ett kärleksförhållande?
Att ha en KK kan vara helt ok, men det är definitivt inte någonting som passar alla. Om man känner sig själv, och vet att man har lätt för att bli förälskad eller bli svartsjuk så är det inte någonting man skall syssla med eftersom det är ett ganska säkert sätt att skapa en katastrof. Då man ingår ett KK-förhållande så är det ju viktigt att båda känner till var man står. Att man vill samma sak. För att det skall vara nån vits överhuvudtaget med relationen så är det ju viktigt att man tycker om varann och bryr sig om den andra, för om det inte finns några känslor alls så blir inte sexet heller speciellt lyckat. Tanken med att ha en KK är ju att man är kompisar. Och det kan ju hända att det ena leder till det andra och att man blir förälskade, men det är nog viktigt att man är på samma nivå då man börjar för annars är det nog lätthänt att någon blir sårad. (T.ex. om den ena plötsligt skulle hitta någon annan som den förälskar sig i)
Men om du nu VET att du inte blir förälskar i honom, och inte han i dig, men att ni tycker om varann som vänner och respekterar varann så finns det ju ingenting som hindrar att du frågar honom. Men jag tycker kanske att om du själv anser dig tillräckligt "mogen" för att ha ett KK-förhållande, så borde det också innebära att du är tillräckligt mogen för att fråga honom rakt ut? I något sammanhang träffas ni antagligen, det är kanske inte läge att fråga en sån sak i skolan eller butiken, men om du försöker föra saken på tal nästa gång du kan tala ostört med honom. Kanske du kan försöka få in diskussionen sådär allmänt på KK-förhållanden och ge honom en chans att uttrycka vad han själv tycker om en sån sak innan du frågar honom?
Att ha ett KK-förhållande kan vara en bra sak, det kan vara en möjlighet att ha det skönt med någon man tycker om. Men det kan också gå väldigt fel om inte båda har klart för sig var gränserna går. Försök att ta reda på vad du och han egentligen känner för varann först, och sedan ge honom möjlighet att svara på vad han tycker om KK-förhållanden. Jag tror att hans svar kan vara avgörande för om du sedan kan fråga honom eller låta det vara. Huvudsaken är att du är rädd om dig!
Kramar
Tessi