kmr inte våga ha sex igen...
18.01.2015
Hej! Jag har blivit rädd för att våga ha sex igen med min kille efter att ha tagit ett akut p-piller nu i helgen. Jag skulle absolut inte vilja börja med p piller elr spiral elr nåt sånt men jag kmr ändå vara jätte orolig över att kondomen skall spricka igen vad ska jag göra?:(. Och dessutom ska man väl inte ta ett akut p piller igen före först om ett halvår? :/ och man skall väl heller inte ha dubbla kondom? Tacksam för svar!

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
20.01.2015
Hej! Tråkigt att du blev skrämd och rädd! Men det här är väl lite som med kallsupar då man lär sig att simma, som att bli kastad av hästen då man rider... ;) Finns inget annat än att försöka igen...
Dubbla kondomer ser jag ingen vits med. Men självklart om ni är i ett fast förhållande som ni bägge vill satsa på så råder jag er till att ta kontakt med skolhälsovårdaren/kommunens preventivmedelsmottagning för att testa er för könssjukdomar samt att hon då ordnar om ett barnmorske/läkarbesök, beroende av hur din kommun har det ordnat. Ett hormonellt preventivmedel skulle ju göra att du inte behöver hamna i liknande situation igen.
På decibels informationssidor kan du gärna bekanta dej med olika hormonella preventivmedelsalternativ innan. HÄR.
Lycka till o var rädd om dej!         Annika    hälsovårdare-barnmorska