Kommer för snabbt, hjälp!
15.12.2014
Hej Decibel.
Nu är det såhär att jag lider av ett mycket stort problem. Nämligen jag kommer alldeles för snabbt.
Alltså det brukar vara så att jag redan kommer i förspel då jag smeker henne på ...
Och detta är ju så sjukt pinsamt, och då bara kan jag senare inte få upp den fast jag så gärna skulle vilja ha sex.
Jag har tidigare ställt en fråga hit, då fick jag som rekommendation att köpa kondomer som gör att man håller längre, men skall jag tro på det ? Eller finns det något annat jag kan göra ? För jag vågar inte ha sex längre för att detta händer.
Hoppas på svar så snabbt som möjligt. Tack. Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.12.2014
Hej Anonym!
Vet du, du är säkert 20.e killen som frågar precis det här av oss, så det är inte alls något ovanligt eller konstigt med det här. Jag ska summera vad våra sexualrådgivare och barnmorskor svarat många gånger förr. Det är nog så vanligt att man nästan kan se det som normalt i puberteten. Att man är så himla kåt att det går alldeles för snabbt. Till viss del hör det ihop med hormonerna - det sägs att det snurrar 7 gånger mer testosteron i en tonårskilles kropp än i en vuxen mans kropp. Så trösten är åtminstone att det här inte kommer att vara ett problem i all evighet, det kommer att lugna ner sig med åren. Men det handlar också om erfarenhet och kunskap om den egna kroppen. Med tiden blir man mer bekant med sina egna tecken på att nu närmare det sig, och man hittar egna knep för att kunna kontrollera sig. Men mest handlar det om övning.
Ett sätt att öva är att du runkar hemma ifred och när du känner att du är på väg, så antingen slutar du eller så klämmer du åt med tumme och pekfinger mellan kanten på ollonet och förhuden. Det är ett känt knep för att få orgasmen att backa och lungna ner sig. Ett annat välkänt knep som använts med varierande framgång är att tänka på något helt annat när man gör det där som hetsar upp en mest, tex mormors döda kattunge. Ett tredje sätt är att runka typ en timme på förhand, om det bara är möjligt. Ett fjärde knep är att du - bara hon är tillräckligt kåt för det - har sex med henne först, låter det gå för dig själv och sedan tillfredsställer henne med fingrar och mun. Om det är okej för henne, alltså. Ju mer ni båda fokuserar på att det går för tidigt för dig, desto större blir problemet, så bäst att göra så litet problem av det här som möjligt. Ett femte knep är sådana kondomer som tar bort känseln lite. Vår samarbetspart Pasante (Närpesfirma som importerar kondomer) har speciella märken som är just enkom för killar som får för tidig utlösning, de bedövar en smula. Överlag gör också kondomen ollonet en smula minder känsligt, så då kan man hålla ut en stund till.
Men som sagt, här är det framförallt övning som kommer att ge resultat. Vi är alla mer eller mindre nybörjare i början, och precis som att många tjejer måste öva på att över huvudtaget kunna få orgasm, så måste en del killar öva på att inte få orgasm så snabbt. Och kroppskontroll är alltså inte alls omöjligt och snart är den här lilla olägenheten ett minne blott!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott