Kommunikation
25.02.2015
Hej!
Förra året ställde jag frågan “Besvarade känslor eller inte?” och jag kan ju passa på att nämna att jag fann svaret jag fick något bristfälligt. Jag har aldrig varit den typen som vill "vara ute med kompisarna och göra stan osäker”. Jag är faktiskt mer förtjust i lugna hemmakvällar. Samt min och hans vänkrets är väldigt densamma, och jag är därmed ganska van med att umgås med dem som är ett antal år äldre än mig och vice versa. :) Dock fick ert svar mig att må lite bättre ett tag.
Sist och slutligen kom vi över vår sex års åldersskillnad, och håller nu sakta men säkert på att bli ett par. Vi har tänkt ta det långsamt och inte riktigt tala om för folk att vi blir ett par ännu; helt enkelt låta det gå ett tag , så att våra vänner och bekanta kanske inser lite mer att vi faktiskt älskar varann och de inte behöver vara oroliga för att “jag är såpass mycket yngre” och allt som kommer med det.
I alla fall, det jag ville komma till var det här:
Han är jättesnäll och omtänksam, och duktig på att kommunicera. Om vi typ sitter och myser så frågar han ofta om det blir för mycket, om det han gör är okej och så. Han ber mig också alltid att säga till om han gör något jag inte tycker om.
Det är det som är mitt problem. Jag är jättedålig på att säga till; att kommunicera överlag. Jag är mera tyst av mig. Tack och lov är han duktig på att läsa kroppsspråk och små tecken, men det kommer inte att fungera i längden, och det vet jag. Därför undrar jag om ni har några tips eller förslag på hur jag kunde öva upp min förmåga att kommunicera?
Jag känner mig inte bekväm med att alltid behöva lita på att han förstår mitt kroppsspråk på grund av att min tunga låser sig om jag ska säga något, eller för att jag är rädd för att säga något tokigt. Nordanvind

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.03.2015
Hejsan, ursäkta att du måst vänta på ditt svar. Vi har haft lite mycket här :(
Det var ju tråkigt att du inte tyckte att svaret du fick förra gången var helt och hållet bra. Men då vi läste genom det här på kontoret så tycker vi ändå att det inte finns något att tillägga. Men det är helt klart att alla gillar inte att "vara ute med kompisarna och göra stan osäker”, och det måste man inte heller. Om man får ut mera av lugna hemmakvällar så ska man ju natruligtvis satsa på det ;) Huvudsaken att man ställer det så som man vill ha det. När jag skrev om att vara ute med komisarna så menade jag kanske inte att du skulle hångla runt och leva livet, utan mera att man oftast har lite olika saker man vill ha ut av livet i olika åldrar. Men det betyder ju inte heller att alla skulle vara just så. Det kan helt bra vara så att ni tycker och tänker helt lika om mer eller mindre allt, fast ni har en viss åldersskillnad. Det är helt möjligt och alldeles på bästa sätt.
Det är ju ändå bra om du fick ut något av vårt svar i alla fall. Jag är jätte glad för er skull att ni har kommit över åldersskillnaden och går mot att bli ett par <3 Men ni har säkert gjort rätt som ändå tar det lite lugnt och låter era kompisar vänja sig vid att ni är ett par lite så småningom. Det finns ju trots allt en del fördomar mot förhållanden där det är större åldersskillnad.
För att gå över till det du funderar över nu denna gången. Det är nog bara övning som gör att man blir bättre på att kommunicera. Små, små babysteps ett i taget. Det brukar också bli lättare vartefter när man blir ännu mera trygg tillsammans med sin partner. Försök att strunta i att du skulle säga något tokigt, han älskar dig och tycker att allt med dig är perfekt och underbart. Lite tips kunde kanske vara om du visar med händer om det är bra eller inte, kanske med lite ljud, typ suckar och stön osv. Om det är något du inte gillar kan du lite dra dig undan så vet han att det inte var det bästa. Månne detta kunde vara något att testa? Kan du göra lite samma tillbaka till honom? Alltså lite som spegel, att du upprepar samma rörelser till honom. Men du kan ju inte bara vara en härmare hela tiden utan såklart ska du ju komma med egna saker också.
Hör gärna av dig igen så ska vi gnugga geniknölarna och få fram mera till dig <3
Kramar från ungdomsinformatören Sanna