Komplicerat
11.06.2015
Hej Decibel! De senaste dagarna har varit rätt komplicerade för mig. Jag har en vän i Sverige som för ungefär två månader sedan hittade en kille i Norge. De är inte officiellt ihop eller något. För ungefär en månad sedan ville hon att jag skulle bli vän med honom, så vi började prata fram och tillbaka varje dag. Vi har blivit riktigt bra vänner nu, men grejen är den att han har fått känslor för mig, och säger att han har börjat tappa känslorna för min vän. Han har haft det ganska svårt de senaste månaderna och jag är skiträdd för att såra honom eller min kompis.
Jag är mycket förvirrad över hur jag själv känner, för några dagar sedan var jag nästan säker på att jag kände likadant som han, men nu är jag inte säker mera. Han säger att han vet hur jag känner p.g.a. något jag sa, men själv är jag inte säker och han säger att jag måste fundera på det själv. Vi har pratat mycket om det här vi två, men det slutar oftast med att vi båda blir ledsna eller nedslagna. Jag vill inte dra in min vän i detta, vill inte att hon ska behöva gå igenom det... Maya

Ungdomsinformatören Jenny svarar
15.06.2015
Hej!
Du är i en komplicerad situation, så vi ska fundera på saken tillsammans lite nu från olika synvinklar. Det finns egentligen inget rätt svar till det du skriver, ibland kan det hända som du berättar...utan att det har varit meningen, att man hittar sig själv i en helt ny situation som man inte kunde ana för en bara liten stund sedan...
Kanske du kunde börja med att fundera på hur viktig din vän är för dig. Har du pratat med henne om vad hon känner för den här killen? hurdan verkar deras relation vara? Hur sårad tror du hon skulle bli om du berättade att ni har börjat umgås mera och har kanske känslor för varandra?
Du är osäker på dina egna känslor också. Skulle det månne vara bra att ta paus och tänka efter om dina känslor för honom är likadana som hans är för dig eller är det liksom bara situationen som gör att du ibland tror de är, men sen igen inte...du kan märka att dina känslor inte är så starka och då vet du vad du gör, men om du bestämmer dig för att fortsätta hålla kontakt med killen, hör din vän säkert av det i något skede - i det fallet skulle det kanske vara bäst att hon skulle höra om det av dig än av någon helt utomstående, MEN där finns en risk, en risk för att du skall förlora din vän förevigt. Är den risken värd att ta? Tror du på framtiden med den här killen, eller är era känslor sådana som kan gå över -är det värt att ta risken att börja sällskapa om det finns en stor chans att det inte håller?!  Båda alternativen, att välja vännen eller att välja killen, är dåliga på det sättet att någon blir ledsen och sårad, men vad är viktigast för dig. Det gäller kanske att prioritera och att tänka lite längre i framtiden, man lever i nuet, men nuet inverkar i det man gör sedan, så därför är det också viktigt att tänka lite framåt. Å andra sidan om du väljer att stå vid din väns sida och tror att du kan hitta någon annan intressann person till ditt liv, kan du kanske fortsätta vara vän med killen också. Då kan du "behålla" båda.
Du kan också försöka ställa dig i din väns situation. Hur skulle du själv tänka om du fick höra att hon skulle ha blivit nära med din kille? (fast ni inte skulle vara ihop officiellt). Det är upp till dig att bestämma hur du gör, finns ju förståss också en chans av att din vän förstår vad som har hänt och tycker att det är okej att ni träffas, men den chansen är troligen ändå mindre än att hon blir sårad..borde du berätta om allt redan nu - fast du inte är säker på hur allt kommer att fortsätta? Ärlighet brukar funka, fast det kan såra, så har man i alla fall berättat. OCH i ert fall har det ju egentligen inte hänt något konkret ännu, så kanske du kan ta en mellanetapp och berätta det som har skett nu och fundera vidare sen?
Inga rätta svar alltså, bara funderingar om ja allt som är möjligt...
...men jag tror att det är bäst att du tar nu först lite tid att tänka på dina egna känslor. Ofta är det bäst att utgå ifrån hur man själv skulle känna och hur man själv skulle vilja bli behandlad om man skulle hitta sig själv i en sådan situation som din vän är nu. Du hittar säkert en bra lösning, bara du får ta en funderare.
Ha det bra! Hälsar ungdomsinformatören Jenny