Komplicerat
17.03.2024
Hej, jag har panik och vet ingenting om vad jag ska göra. För en vecka sedan så skrev en kille till mig och frågade om jag ville vara nån dag. Jag hade inte mycket tid men vi bestämde oss för att vara en dag. När vi var så bjöd han ut mig och jag behövde inte betala nåt. Sedan for vi till hans och kollade netflix. Då lag han plötsligt armen om mig och sedan lutade huvudet mot mig lite. Han ville att jag skulle sova över men jag nekade. Vi var också nästa dag och då på hans rum så kollade vi netflix igen och då lag han igen armen om mig och myste ännu mer med mig. Han började också pussa mig och först så pussade jag inte tilbaks, men sedan gjorde jag det och jag ångrar det. Det slutade med att jag var uppe på honom och vi hånglade och han tog mig på rumpan och jag kysste honom en gång på halsen. Han ville också då att jag skulle sova över men jag nekade igen och han ska typ komma till mitt nästa helg.
Nu har jag extrem ångest efter vad som hände för jag är typ inte ens intresserad av honom jag vet inte. Han är inte min typ och han kan säga saker som jag tar illa upp av. Han känner typ hela världen och hela världen känner honom. Jag vet att det jag gjorde var fel. Jag älskar dock närheten han ger då jag aldrig riktigt fått den sortens närhet. Jag har ingen aning nu vad jag ska göra och jag vågar inte säga åt honom att jag inte riktigt är intresserad, men jag vill verkligen inte såra honom. Jag vet hur det känns för jag blev precis sårad av en kille. Jag är också livrädd att om jag säger nånting att han ska sprida rykten. Jag har nog försökt lite friendzonea honom men jag vet inte ens vad han tänker om oss. Han behandlar mig dock inte riktigt så bra. Det längsta jag kan tänka mig att gå med honom är typ friends with benefits. Men nu har jag jättemycket ångest, hur tar man sig ur dethär??? tjej med beslutsångest
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
20.03.2024
Hej!
Tack för din fråga. Jag förstår att det här känns jobbigt och förvirrande för dig. Ta ett riktigt djupt andetag och så försöker vi tillsammans reda ut vad du kan göra i den här situationen. Det är faktiskt ett ganska vanligt problem och inte något som du är ensam om.
Det är inte ovanligt att man i stunden går med på saker man kanske inte hade som avsikt att göra till en början. Om det kändes okej i stunden behöver du inte stressa över att det du gjorde var fel. Om det kändes skönt där och då ska du inte behöva känna ångest över det även om jag absolut förstår att det kan bli så ibland. Det är okej att vara fysisk (kyssa, beröra osv) med en person som man sen inser att man inte är intresserad av mera. Det är en del av att vara människa och något som de flesta kommer uppleva någon gång under sitt liv. Ibland behöver man testa på att bli lite fysisk för att verkligen kunna avgöra ifall den här personen är rätt eller inte. Det är absolut inget fel med det.
Det var jättebra att du kunde stå på dig och sätta gränser när han frågade ifall du ville sova över. Man ska aldrig göra något man inte är bekväm med. Känner du att han satte press på dig att göra något fysiskt eller kändes det bra i stunden? Man kan ångra sig efteråt men du behöver inte ta stress över att du har gjort något fel. Det har du verkligen inte. Men om det känns dåligt på grund av att du upplever att det som hände var påtvingat och obekväm är det en sak som du gärna skulle få prata med en trygg vuxen om. Du behöver absolut inte känna skuld i den här situationen. Men du ska inte behöva ångra dig bara för att du nu inte är intresserad av den här killen. Om närheten kändes bra i stunden så kan du ta det helt lugnt. Känslan av att ångra något man gjort är jättejobbig men den är helt naturlig. Vi kommer många gånger under vårt liv att känna den känslan, den finns till för att få oss att reflektera kring våra handlingar och få oss att lära oss nya saker och växa som människor. Försök att acceptera att den finns där men låt den inte ta över helt.
Det är ju jättepositivt att du kommit till insikten att han inte är rätt för dig. Det är ingen negativ sak utan det är ju superbra att du snabbt kan inse när du inte är intresserad av en person. Men det kunde du kanske inte veta förens efter att ni träffats. Det är också bra att du förstår att en person som behandlar dig illa och säger saker som du tar illa upp av inte är en hälsosam person att fortsätta umgås med. Jag säger det än en gång: Du har verkligen INTE gjort något fel! Om ni hade fortsatt dejta i flera veckor och du t.ex. hade sagt att du gillar honom jättemycket trots att du inte gör det hade det kanske varit lite fel gjort av dig. Men det är verkligen världens vanligaste sak att människor talar, umgås, blir fysiska med varandra och sedan inser att det inte ska gå längre än så här och avslutar relationen. Det är en riktigt vanlig del av livet och inte något man behöver känna skam eller skuld över.
Jag förstår mycket väl att det känns skrämmande att han känner mycket människor och att människor känner honom. Men om du oroar dig för att han skulle sprida rykten om dig bara för att du tar avstånd så bevisar det ju att han inte känns som en trygg person för dig. I ett hälsosamt förhållande ska man kunna lita på sin partner och känna sig trygg och bekväm i deras sällskap. Man ska må bra och känna att partnern respekterar ens gränser. Man ska också kunna lita på att partnern fortsätter att respektera en och bry sig om ens fysiska, psykiska och sociala trygghet även om förhållandet tar slut. Om man stannar med en person bara för att man oroar sig för vad som kan hända om man gör slut så är det ett tydligt tecken på att man inte är med rätt person.
Jag förstår att det känns bra att få närhet. Det är ett väldigt mänskligt behov och något som majoriteten av alla människor behöver och vill ha i någon form. Det är såklart roligt att han kan ge dig den närheten du behöver men jag undrar ändå ifall det är värt det eftersom du känner så mycket oro och ångest på grund av den här killen. Oavsett hurudan relation man har är det viktigt att man kan lita på varandra. Om det inte finns tillit är det svårt att ha en hälsosam relation även om den bara är fysisk. Det är såklart helt upp till dig att avgöra ifall du fortsättningsvis vill ha en fysisk relation med honom men fundera efter ifall du verkligen känner dig tillräckligt bekväm i hans sällskap. Jag förstår att du gärna vill hålla fast vid honom eftersom han är den första som gett dig den sortens närhet men tro mig han är inte den sista som kommer ge dig det. Fysisk närhet är alltid bättre med en person som får dig att känna dig trygg och bekväm. Du behöver inte nöja dig med honom bara för att han är den första.
Det faktum att "hela världen" känner honom behöver inte vara en negativ sak för din del. Om han är en person som sprider rykten om människor som inte gör som han vill så kan det bra hända att det är något som "hela världen" också vet om. Det är mycket möjligt att folk inte skulle tro på de eventuella ryktena han skulle sprida och det är ännu troligare att dom ryktena skulle dö ut väldigt snabbt, som rykten oftast gör. Jag förstår absolut din stress och hur mycket ångest man kan ha över en sån här sak men jag hoppas att du inte låter det stå i vägen för dig. Du har rätt att avsluta kontakten med honom och du har verkligen ingen skyldighet att vara med honom bara för att han vill det. Jag förstår att du kan tänka dig att vara friends with benefits men jag vill ändå råda dig att tänka efter innan du ingår någon form av relation med en person som du inte litar på.
Jag tror att det bästa för dig i nuläget skulle vara att i första hand prata med någon om det du upplever. Om du känner oro för att han kan börja sprida rykten om dig är det något som du helst ska ta upp med någon i din skola. Ryktesspridning är en form av mobbning och därför har lärarna i din skola skyldighet att ta itu med det ifall det händer. Om du oroar dig på förhand får du jättegärna vända dig till din rektor, en lärare, kuratorn eller skolcoachen och berätta om din oro. På så vis kan ni tillsammans fundera ut på förhand vad ni ska göra ifall detta skulle hända. Jag förstår att det här kan kännas jobbigt men en trygg vuxen i din skola kan vara ett otroligt bra stöd för dig och lugna dig så att du inte behöver känna ångest. Du får också jättegärna prata med andra trygga människor som du litar på. T.ex. en vän eller en förälder. Dom kan också stöda dig och t.ex. komma med dig och prata med en lärare. Du behöver inte heller oroa dig för att du skulle behöva berätta om det som hänt i detalj för din lärare. Du får såklart om du vill men det räcker också bra med att säga t.ex. "Jag har på g med en kille men jag vill avsluta relationen men oroar mig för att han ska sprida rykten om mig, vad ska jag göra ifall det händer?".
Om du bestämmer dig för att avsluta den här relationen kan du antingen skicka till honom, ringa eller träffas ansikte mot ansikte. Du kan fråga honom vad han tänker kring er situation och ifall han känner att ni klickar. Du kan sedan förklara hur du känner. Du kan säga att du uppskattar honom och er tid tillsammans men att du upplever att ni inte klickar så bra och därför vill du inte ta förhållandet längre än så här. Du kan förklara att du tycker att ni båda förtjänar att hitta någon ni klickar bra med och därför vill du göra det ansvarsfulla och avsluta relationen så att ni båda får en chans gå vidare och utforska nya relationer.
Det kan hända att han är förstående och tar det bra men man ska alltid vara beredd på att det kan komma fram tunga känslor. Ibland måste man helt enkelt bita i det sura äpplet och vara okej med att såra en annan människa för stunden. På samma gång kan man se det som att man ger dom en chans att hitta den rätta personen för dom. Det är ju faktiskt så att du inte heller är rätt person för honom eftersom du inte är intresserad av honom på det sättet. Därför kommer han i längden att gynnas av att du är ärlig med vad du känner även om det sårar honom för stunden. Jag förstår att det här känns jobbigt för dig speciellt eftersom du nyligen upplevt samma sak. Men jag tror nog att innerst inne vill alla människor hellre vara tillsammans med en person som gillar dom för precis den dom är snarare än någon som låtsas bara för att dom är rädda för att göra slut. Jag vill också vara tydlig med att du aldrig ska sätta någon annans välmående framför ditt eget. Du måste ju prioritera ditt eget välbefinnande först, vem ska annars göra det? Du kan inte stanna i en relation för någon annans skull och sätta dina egna behov åt sidan. Ditt första och främsta ansvar är du själv.
Med bakgrund av det du skriver ser jag inte att någon gynnas av den här relationen för tillfället och jag får bilden av att den upprätthålls bara för att du känner stark oro för vad som kan hända om du är ärlig med vad du känner. Jag hoppas att du finner mod inom dig att göra det som känns bäst för dig och att du tar hjälp och stöd av vänner och trygga vuxna. Kom också ihåg att vi på Decibel alltid finns här för dig!
Kram,
Rosanna