Konstiga saker
29.02.2024
Hej! I hela högstadiet var jag kär i en kille och jag tror att han tyckte också om mig. Men nu har saker ändrat och jag tycker inte nå mer om honom eller jag vet inte. Jag vill slut tycka honom men hur? Och Kommer jag typ aldrig var i en förhållande? Hahahaha
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
29.02.2024
Hej!
Det är väldigt vanligt att känslor kommer och går. Ibland kan vissa känslor vara svåra att släppa taget om endast på grund av att man är så van med dom. Det verkar lite som att du har några svaga känslor kvar för den här killen men att du egentligen håller på att gå vidare från honom. Om det är det du vill tycker jag att du bara ska fortsätta som vanligt. Det finns ingen quick-fix eller något recept på hur man kommer över en människa utan det tar den tid det tar. Dessa känslor du upplever just nu är inte farliga och dom får finnas där även om dom kan kännas lite jobbiga. Men dom kan inte göra dig illa.
Det man kan göra när man försöker komma över någon är först och främst att acceptera att känslorna finns där. Sedan gäller det bara att hålla sig sysselsatt och försöka fokusera på sig själv och andra saker i livet. Fyll dina dagar med aktiviteter som känns meningsfulla för dig och gör sådant som får dig att må bra. Umgås med vänner eller familj och kanske pröva på någon ny hobby. Utöver det gäller det bara att låta tiden ha sin gång.
Enligt det du skrev i hemliga rutan tolkar jag det som att du känner av dessa känslor väldigt sällan och i mina ögon verkar det som att du är på god väg att helt komma över den här killen. Om du fortfarande är nyfiken och vill utforska en eventuell relation eller åtminstone ta reda på ifall han också gillar dig kan du alltid försöka prata med honom och känna efter hur det känns.
Du behöver inte oroa dig för att du aldrig ska vara i ett förhållande. Du är väldigt ung och du har hela livet på dig att dejta och vara i seriösa relationer. Det är inte något som man måste uppleva i en viss ålder utan det kan hända när som helst under livets gång. Kom ihåg att det inte är någon tävling och du ska inte känna press över att bli tillsammans med någon. Man ska inte tvinga fram känslor man inte har utan låt dom komma när dom kommer. Det får ta tid. När du verkligen gillar någon så mycket att du vill utforska ett förhållande med dom så kommer du att märka det.
Kom ihåg att i ett hälsosamt förhållande ska man bry sig om varandra, man ska trivas i varandras sällskap, man ska känna sig trygg med varandra och lita på varandra. Man ska kunna vara sig själv och man ska kunna kommunicera öppet och ärligt med sin partner. En person som man kan vara allt det här med är värd att vänta på. Kom ihåg att du är viktig och värdefull och du förtjänar att bli behandlad så också.
Kram,
Rosanna