Kroppsspråk
08.06.2015
Hej! Det är så att några killar i min klass säger att en kille gillar mig. Detta började under en resa som vi var på för 2 veckor sedan. När killarna säger detta rodnar han och skrattar bara. Jag har frågat några av dem killarna och de säger att de har trott de ganska länge, på grund av hur han är när jag är i närheten. Men jag har inte märkt något på honom. Jag har alltid trott att han gillar en annan tjej i klassen eftersom han pratar mer med henne än med mig. Sen är det även så att jag är ganska blyg och har svårt för att prata spontant och det blir oftast lite pinsamt. Men den senaste tiden känns det som att han undviker mig. Han pratar inte med mig och går omvägar när vi möts i skolan. Jag har alltid tänkt på honom som en kompis men jag tror att jag börjar gilla honom. Men hur kan jag veta om han verkligen gillar mig? Jag vågar ju inte fråga... Han är verkligen jättesnäll, men jag vågar inte fråga och sen om han säger att han inte gillar mig kommer det bli så pinsamt att träffas i skolan. Hur ska jag göra? Kan jag kolla på kroppsspråket för att tyda hans signaler?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
09.06.2015
Hej igen! :) Kan det möjligtvis vara så att han har gillat dej mera tidigare än nu då? Jag tycker det låter lite konstigt att du upplever att han undviker dej... Sällan gör man väl det om man gillar någon?
Ifall du är säker på att du gillar honom så tycker jag att du ska visa det och kanske tom. berätta det för honom. Självklart kan du kolla hans kroppspråk och signaler men det är lätt hänt att man lite "övertolkar" någon annans signaler och kroppspråk beroende av hur man önskar att det skulle vara...
På informationssidorna har vi mycket skrivet om förälskelse och kärlek. Läs mera gärna här. Det finns mera att välja på i vänstra spalten. Hoppas du hittar dej några guldkorn!
Sommaren är kärlekens tid - funder och älta inte så mycket. Ge dej ut o njut! :)
Med vänlig hälsning,  Annika       barnmorska - hälsovårdare