krossad
11.09.2014
hej.. jag brukar vara en tjej som altid är positivt.. jag har blivit kär i andra killar för... och det störde mig inte.. jag var alltid glad. och de var som kompisar.. men den här killen jag är kär i känner mig inte alls.. på sommarlovet brukades vi träffas någongång om veckan.. vi bruka möta varandra överallt.. han kollade på mig så sött.. han log och ibland brukar jag se honom kolla på mig jätte länge.. men jag bara ignorerade det.. nu ångrar jag mig .. hur ska jag göra då jag inte kan sluta tänka på honom..han har en flickvän men. jag har hört att han och hans fickvän har det väldigt dåligt i förhållandet... för brukade jag hata honom.. för att han rökte i skolan... men nu saknar jag honom.. evän om han röker... på timmarna kan jag inte koncentrera mig.... vi går inte i samma skola längre så.... jag vet inte om jag blir nervöst om han är nära.. men jag saknar honom väldigt mycket Love

Ungdomsinformatören Sanna svarar
19.09.2014
Hejsan Love,
Kärleken kan vara så jobbig ibland. När han gillade dig ville du inte veta av honom, och nu när han har en annan tjej så är du plötsligt intresserad av honom...
Många gånger blir det just precis sådär. Det kan vara lite kul att veta att någon gillar en, och mycket bra för självförtroendet. Men man kanske ändå inte ser på hen på det sättet förrän personen ifråga går vidare till någon annan. Då kan man plötsligt börja tycka att hen ju nog ändå skulle ha kunnat vara ett bra kap. Fast man inte tänkt i de banorna tidigare så kommer det ganska naturligt när man märker att någon annan fått upp ögonen för hen ;)
Om ni ändå träffats en hel del på sommaren och kanske pratat så tycker jag nog att du kan ta kontakt med honom. Du behöver ju inte berätta att du ändrat dig, utan mera visa att du gärna vill att ni är vänner. Sen får ju framtiden utvisa om det blir något mera eller inte. Om han har en tjej just nu så ska du inte vara för mycket på, då kan han nog få kalla fötter. Visa honom att du finns och att du är intresserad men låt honom ta initiativ till om det ska bli något mera. Kanske ni rörs på samma ställen någongång så att du också kan träffa honom irl. Försök få till nån diskussion med honom, skratta och skoja och visa att du ju nog faktiskt är en jätte trevlig och kul person. Fråga honom om något, ingen skillnad vad är om, det kan vara allt från nån ny film till hur han trivs i nya skolan osv.
Man förstorar också lätt upp saker och ting i sitt eget huvud. Nu säger jag inte att det är så här, men det kan ju hända att du nu bara för att han så att säga inte längre är tillgänglig (är tillsammans med en annan), börjat tänka mera på honom och eventuellt också lite målar upp ett rosa skimmer över honom. Nu när han är tillsammans med någon annan måste han ju nog ändå vara rätt så bra. Det kan också vara svartsjuka som du känner. Lite som att han var ju "din", vad kommer hon nu då här och snor iväg med honom för. Det behöver såklart inte alls var på det sättet men det kan...
Visar det sig sen att han har gått vidare eller att han inte längre är intresserad så måste du försöka gå vidare och glömma honom.  Du hittar bra hjälp hur du ska komma över honom på våra infosidor HÄR. Sånt är ju jätte trist men det hör till i livet. Vi ska ha både bättre och sämre dagar, tyvärr.
Jag håller tummar och tår för att det ska ordna upp sig, oftast burkar det göra det. Många gånger när man ser tillbaka på vad som  hänt så ser man ett mönster varför man måste ta sig genom en viss jobbig sak, för att man senare ska kunna få en annan bättre upplevelse.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna