Krossat hjärta
29.10.2016
Hej! Det är jag igen som skulle träffa min kille som jag träffat över internet.
Alltså jag har inga ord. Nu ikväll sa han att han inte ens ska komma hit, han sa att han hade ändrat sig. Istället ska dom resa till Kina och han sa även att han inte vill flytta hit då han inte vill lämna sin familj. Vilket jag förstår om han inte vill, men vi skulle ju ändå kunnat ha träffats. Alltså mitt hjärta jag kände hur det brast i tusen bitar och det blev som en stor chock för mig att hantera. Hur kan någon som älskade mig säga att han ska komma hit, säga att det är 100% säkert att det kommer att ske och sedan endast några dagar senare säga att han inte kommer. På något sätt så var jag även beredd på att det här skulle ske, så jag hade sagt till honom "om du i framtiden säger att träffen inte kommer att ske, då vet du att det kommer krossa mitt hjärta rejält". Han hade i princip även sagt att jag måste berätta mamma genast, även om jag sa att jag ville vänta tills dom har ett datum. Det här var verkligen det sista som behövde hända och han visste även vad det skulle leda till. Jag gjorde slut med honom såklart, för mitt hjärta kan verkligen inte acceptera honom som min pojkvän om han krossar en av mina största drömmar på det här viset. Även nu så kommer mamma tänka att han är en dålig pojkvän och jag sa till honom, att han behöver inte ens försöka övertala mig igen att jag ska komma dit för då är det verkligen 0% chans. Han berättade även att han hade raderat alla mina bilder jag skickat till honom, det bevisar ju även hur mycket han älskar mig fast han aldrig sa att han hade förlorat känslor.
Jag försöker tänka positivt, kanske ödet stoppade oss från att träffas. Kanske det skulle aldrig ha funkat mellan oss och det skulle kanske ha bara lett till en större sorg för mig att inse att han inte var den rätte för mig. Eller så skulle mina föräldrar aldrig ha accepterat honom. Det finns säkert någon annan där ute som kommer älska mig i vått och torrt. Det gör samtidigt ont att han säger att han är mer vuxen än mig och att jag är barnslig, bara för att jag blev arg och upprörd. Men vad förväntade han sig, förväntade han sig att jag skulle bli glad över att vi inte har en framtid tillsammans.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.11.2016
Hej,
Åh, jag är så ledsen för din skull. Det suger. Det finns inte så mycket annat man kan säga. Jag förstår att det gör ont, och att du sörjer att det inte är och blir ni två.
Jag kan ju omöjligt veta vad det var som ledde fram till hans beslut. Men det låter samtidigt dumt att han anklagade dig för att vara barnslig för att du reagerade som du gjorde. Hur skulle du annars ha reagerat?!? Jag tror att han kanske intalar sig själv att det var du som överreagerade i ett försök att mildra sitt eget dåliga samvete, eftersom han egentligen visste att han gjorde dig illa.
Det positiva (och skrämmande) med livet är att man aldrig vet vad som kommer att hända. Vi kan omöjligt veta vad som väntar oss bakom knuten, och sen då du har fått sörja ett tag och känner att du har gråtit ut för tillfället så kan du fundera över de saker du lärde dig genom denna relation, t.ex. att du är stark och orädd, som vågar inleda ett förhållande på distans. Att du vågar stå för det du tror på, även om det innebär att du ställs inför konfliker (både att du kunde stå upp inför dina föräldrar, men även inför honom.) Och att du är mogen, och förstår att världen inte funkar så att jag skall ha allting genast - utan du är beredd att vänta och ge saker tid. Alla dessa är fina egenskaper. Som människor utvecklas vi kanske speciellt mycket då saker inte är så lätta, utan vi ställs inför situationer som är smärtsamma och obekväma.
Allt det du skriver är antagligen sant. De kanske var ödet som stoppade det, det kanske inte hade funkat p.g.a. att era kulturer är för olika, dina föräldrar kanske inte hade accepterat honom. Och jag är helt säker på att det finns någon för dig, som passar dig perfekt, men det behöver du inte tänka på just nu om du inte vill.
Ge dig själv tid att sörja och vara ledsen över att det inte blev som du hade önskat, och sen får du ta ditt modiga, starka och mogna jag och öppna dig för nya möjligheter.
Många kramar
Tessi