Kusin
29.09.2014
Hej!nu är det så att jag är attraherad av min kusin,jag vill ha sex med henne och det verkar som att hon är attraherad av mig också..vad ska jag göra? Pd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.10.2014
Hej,
Hmm.. det är ingen lätt fråga. Rent lagligt finns det ingenting som hindrar er. Det är förbjudet att gifta sig med nära släktingar, till detta räknas syskon, föräldrar, far- och morföräldrar samt halvsyskon. Men i Finland får kusiner gifta sig, så enligt lagen är det alltså inte opassande att ha en romantisk eller sexuell relation till sin kusin. Sen är det givetvis en annan sak att kusiner kanske i vårt land, enligt allmänhetens åsikt räknas som nära släktingar, och att det därför kan vara lite känsligt att inleda en relation med sin kusin. I andra delar av världen är det inte lika ovanligt eller konstigt.
Jag kan inte svara på vad du borde göra åt situationen. Som sagt, det är inte ett lagbrott, men det kan hända att allmänheten skulle ha starka åsikter om det ifall ni började sällskapa. Jag tror att ni helt enkelt måste följa er egen vilja och magkänsla i dethär.
Sköt om er.
Tessi