Kyssar..
31.12.2013
Hej Decibel! Först och främt vill jag börja med att tacka er för att denhär sidan finns, den är verkligen till stor hjälp till alla som funderar över något!
jag undrar hur man ska kyssas/hångla? Jag har ingen pojkvän men jag är ju 13 år( jag fyller 14 om en månad)..och jag vet en kille som gillar mig..Men jag blir väldigt tacksam för svar! :)

Ungdomsinformatören Sanna svarar
02.01.2014
Hej, tack för berömmet. Det känns bra att höra att vi kan vara till någon hjälp :)
Det finns inget rätt eller fel sätt att hångla. Allt är rätt, så länge det känns skönt och bra för båda parter. Man ska inte göra det för invecklat, strunta i alla filmer och sånt. Sen är det också olika med olika partners, det som känns bra och funkar tillsammans med en så kanske inte fungerar alls med en annan.
Det är helt normalt att man känner sig lite nervös men att det ändå är spännande och pirrigt med första kyssen osv.
Om vi börjar med pussar. En puss är kanske nåt man kan ge en bebis på huvudet, eller en kompis. Munnen är stängd och man trycker sina läppar mot någon. En kyss däremot är något mycket mera....När man kysser någon så brukar både läppar och tungor röra vid varandra. Det är som att man smeker och blir smekt med tungan och läpparna. Det kan också beskrivas som att man smakar på någon annan. Ett vanligt sätt att börja kyssas är att börja med att pussas. Vill man då kyssas kan man sära lite på läpparna och sticka ut tungan en liten, liten bit så att den nuddar den andras läppar. Då får man se om den också särar på läpparna så tungorna kan mötas. Men man måste gå lite försikigt tillväga och inte trycka in hela sin tunga i den andras mun och slafsa runt där, det brukar inte upplevas så positivt av den andra. Man måste lite läsa av varandra. Prova sig fram. Det är svårt att kyssa någon rakt framifrån eftersom näsorna lätt krockar, därför brukar man behöva vicka lite på huvudet för att komma åt. Det kan vara lättast att andas med näsan när man kysser någon. Det går jättebra att kyssas med tandställning eller piercning.
Kramar och smekningar känns också skönt. Men kom ihåg att alla bestämmer själva var gränsen går. Låt ingen tvinga dig till något du inte känner dig redo för. Om ens partner inte har förståelse för det är den inget att satsa på. Respekt är mycket viktigt i ett förhållande. För att sen gå över till hångel, vad är det? Att hångla brukar det kallas när man kysser, pussar, kramar och smeker någon. Att kyssas och kramas samtidigt kan alltså vara hångel. Precis som smek och pussar på kroppen också kan vara hångel. När man hånglar kan man också trycka och gnida sig mot varandra. Man kan hångla på många olika sätt, till exempel lugnt och stilla eller hårt och hetsigt. Ofta varierar hånglet under tiden man gör det. Det kan också variera från gång till gång och från person till person. Man kan hångla fullt påklädd, med lite kläder eller helt naken. Man kan också hångla i olika ställningar, till exempel stående, sittande eller liggande.
Att hångla mycket och med lite eller utan kläder kallas ibland för att grovhångla.
Nu är det bara ut i världen och pröva :D
Lycka till!
Hälsar ungdomsinformatören Sanna