ledsen tjej
06.10.2015
Det är så att de finns en person (en kille som är min bästavän som jag också har mycket starka känslor för) nujust har vi dock ingen kontakt för jag bestämde mig nyligen för att inte ha kontakt med honom pga mina känslor, vilket han vet om. Han har på g med en annan flicka, vilket suger så mycket. för inte så länge sedan (förra veckan) sade han åt mig trots att han nästan har en flickvän att det känns som att han ibland får tillbaka sina känslor för mig, men senare en kväll när vi pratade sade han att det aldrig kommer bli vi. Ljög han då att han kanske höll på att få tillbaka sina känslor?
Vi lärde känna varann några år sedan, och vi blev väldigt nära vänner typ 1,5år sedan, och under den tiden hade han fått känslor för mig. Han tyckte om mig i över ett år, kanske tillochmed älskade. Han var alltid jätte gullig mot mej, men jag hade då aldrig tänkt på honom som en pojkvän, fö just under den tiden hade jag andra killar jag tyckte om.. först för några månader sedan började jag inse att jag gillade honom mer än en vän, och då var det redan för sent, för han hade gått vidare o kommit över mig helt. När han gillade mig , brukade vi prata stort sett varjedag i över ett år, och när man håller på med något sådant så länge, så känns det konstigt att sluta. Man märkte på honom att han hade kommit över mig för våra konversationer blev bara färre o färre. Det var jobbigt för mig, för jag tog ju nog lite förgivet att han skulle skicka o gje mig fina komplimanger helatiden, o han är en så snäll kille som vill det bästa för en. Jag blev arg på mig själv när han inte längre gillade mig, för jag kunde inte sluta tänka på att ''varför gillade inte jag honom då han gillade mig'' osv. Jag kände mig dum och misslyckad för när jag äntligen fattat att han är den jag vill vara med, så har jag inte den chansen längre. Vi har pratat om denna grejj många gånger, och jag kan inte sluta tänka på att varför han inte gillar mig längre. Han har sagt åt mig att ''han ville att de skulle vara du o jag'' och att de aldrig kommer bli vi. Jag är så lessen, de e inte bara för att jag gillar honom som mer än en vän, utan de är ju också att vår vänskap aldrig kommer vara som förut. Jag saknar honom helatiden, och jag kan inte glömma allt som vi gjort o sagt. Han har funnits i mitt liv i så många år, de är ju omöjligt att glömma honom. En stor fråga som jag så gärna skulle vilja ha svar på , men som kanske inte enns går att besvara är att varför han inte känner något för mig längre? Han gillade ju mig så länge? om han ville att de skulle va jag och han kan han inte försöka få tillbaka sina känslor då?? jag hatar att tänka att det aldrig kommer bli vi, för han är allt jag vill ha. Jag kan inte enns tänka på att vara me någon annan. Ingen annan intresserar mig. Jag älskar honom värkligen. Några dagar sedan sade jag åt honom att jag inte vill ha kontakt med honom på en lång stund, och speciellt inte när han har sin ''nästan flickvän''. Man märkte på honom att han blev ledsen, och han sa till mig att jag är hans bästa vän och att han inte ville förlora mig. Jag blev nästan lite förvånad, för han hade aldrig förut sagt att jag var hans bästavän, och jag trodde inte att han skulle reagera på det sättet som han gjorde. Ibland kändes det som att han inte enns brydde sig om mig längre när hans känslor hade förvunnit, jag trodde redan då att vår vänskap var över.. (jag är väldigt känslosam och tänker allt för mycket) Jag vill och jag vill inte ha honom i mitt liv. Jag älskar honom, och han betyder så otroligt mycket för mig, men att se honom med någon annan, krossar mitt hjärta helt. Så därför har jag brutit kontakten med honom iallafall för en stund framåt. Jag vill inte förlora honom, men det är så hämskt när känslor är inblandade, och jag vet inte hur jag skall hantera denna situation. Känns som att jag alltid kommer ha känslor för honom, han kommer alltid vara speciell för mig. Kände att jag ville skriva hit, för det suger att känna såhär (som flera andra också vet) men det känns bättre att berätta åt någon. Vet inte vad jag skall göra, vill inte bli mer sårad med att se honom älska någon annan och att bryta kontakten med honom är lika smärtfullt. detta kanske låter lite desperat men varför kan han inte gilla mig igen? Jag vet att han slutade gilla mig för att han var tvungen för att jag inte gillade honom just då, men kan han inte få tillbaka sina känslor? jag älskar ju honom.

Ungdomsinformatören Sanna svarar
12.10.2015
Hejsan, mitt hjärta värker då jag läser din fråga <3
Det är ju så typiskt att man går i otakt sådär, helt otroligt. Men så jätte jätte vanligt. Många före er har gått genom samma sak och många efter er kommer att gå genom exakt just samma.
Det finns väl egentligen inget bra svar. Våra känslor kan vi inte rå över. Vi kan inte tvinga oss att älska någon bara för att det skulle passa så bra just då. Vi kan styra över mycket men inte över vårt hjärta. Ofta är det så att man kanske inte tänkt eller sett på en person med de ögonen (i rosaskimmer) innan man får veta att hen är intresserad av en, då blir det genast lite intressant. Men många gånger går det just så som i ert fall att det hinner gå över för den ena och inte komma ordentligt igång för den andra och så hamnar man just så i otakt. Men då var det meningen på det sättet. Kanske ni ska vara bara vännerr nu just i livet, kanske ni ska hitta kärleken till varandra först lite senare i livet.
Sen kan jag ju tycka att det låter lite väl slutgiltigt när han säger att det aldrig kommer att bli ni igen. Hur vet han det? Det kan ingen veta, vad ni tänker och tycker om 10 år eller om 25 år? Jag tror man ska låta saker och ting ha sin gilla gång. Man ska inte tänka att något är slutgiltigt, finns det liv finns det hopp brukar man säga. Jag vill ju inte att du nu ska gå omkring och sukta över honom i evighet, men jag tycker det är lite väl hårt att säga att det aldrig kommer att bli ni. Det får framtiden utvisa, tycker jag.
Helt förståeligt om du vill ha en paus från honom nu. Det kan ju också vara så att du var mera beroende av att få hans beundran och bekräftelse, så nu när han börjar spana i sig på nån annan blir du svartsjuk. Men å andra sidan för honom också så kanske det blev jobbigt att hela tiden vara den som längtar och suktar då du inte tänkte på honom på det sättet... Vem vet kanske det att ni nu har en paus från varandra kan göra så att ni båda börjar sakna den andra och så hittar ni balansen och kan mötas. Ingen vet vad som händer.
Om jag var du skulle jag nu se mig omkring och försöka ha kul med kompisar, kanske lite flirta om det kommer nån passlig förbi. Visa denhär killen att du nog kan ha kul fast han nu då just har på G med en annan. Kanske gör det att han igen får upp ögonen för dig :) Man vill oftast ha det som verkar lite ouppnåeligtoch svårfångat.
Jag hoppas och håller tummar och tår att det ska reda upp sig för er. Om inte annat så är det välldigt skönt att ha en verklig vän av motsatta könet också fast det inte skulle bli något mera. Jag tror inte han heller vill kasta bort den tid ni betytt så mycket för varandra, han vill nog också välldigt gärna ha kvar dig som sin bästa vän, och det är inte fy skam det heller.
Många varma kramar från ungdomsinformatören Sanna