Livet
22.06.2023
Hej!
Jag börjar egentligen rakt på sak för jag vet inte ens var jag ska börja för att vara ärlig. Jag började må extremt dåligt för ungefär 1,5år sedan och fram till slutet på 2022 och jag skrev till er några gånger under den tiden och anledning till mitt mående var att jag hade förlorat alla mina vänner och var helg ensam jag hade ingen att va med på över ett halvår men i slutet av 2022 började allt bli just igen jag fick tillbaka livslusten jag inte haft på över 1år jag mådde bra sen gick allt lättare skolan var kul och det var en lättnad men tankarna fanns ändå med mig det finns en konstant orolighet i huvudet att nått ska hända igen och jag har och har även tidigare också haft grova trust issues och litar inte på nån och de har bara blivit värre men när vi började skolan igen i januari träffade jag en pojke i skolan jag tidigare inte haft någon kontakt med han var nog första pojken jag klickat med så fort efter att mitt ex lämnade mig och förstörde 1,5 år för mig han brydde sig om mig och jag fastnade för honom jag såg bara han och jag släppte alla mina problem och det var en sån lättnad jag hade nått att göra varje helg jag hade många som älskade mig livet var helt perfekt tills allt vände det jag äntligen slutat vara orolig för händer jag börjar övertänka allt och han börjar umgås med flickor och klänga på dem och jag klarade inte att se det så jag berättar för honom om allt jag tidigare varit med om och exakt hur jag känner och jag ber honom visa känslor för mig eftersom vi var tillsammans officiellt och han inte ens ger mig en puss eller krama mig framför många människor och jag sade det flera gånger till slut valde han att lämna mig och skyller det på att jag var för tjatig och så vidare hela min värld rasar ihop och jag årkar inte mer jag vill inte prata med nån om hur mycket jag saknar honom och han har redan ny och jag vill bara ha gan jag vill veta varför jag är så jobbig det är inget jag väljer själv det bara finns där och oavsett hur mycket jag försöker glömma det kommer det ändå och jag årkar inte mer men inga av mina vänner förstår så jag vill inte prata med någon om det därför är det skönt att skriva anonymt jag har inte många vänner kvar och de jag har årkar jag inte vara med för de är tråkiga och jag har ingen livsårk att hitta nya längre jag vill bara bort
Jag önskar med hela mitt hjärta att han ska en dag komma tillbaka men jag förstår int emig på mig själv min hjärna säger en sak och mitt hjärta en annan så jag går på högvarv könns det som mitt hjärta vill ha kvar honom och jag förstår inte varför och min hjärna vill ha bort honom för innerst inne vet jag att han behandlar mig som skit han visar inte känslor när vi är med andra han kan inte prata om dom häller han ger inte mig komplimanger och har aldrig gjort han är inte världens snyggaste men det är mitt hjärta är fast i honom när jag ser honom stannar hela min värld upp och hans ögon och leende gjorde hela min dag och att han redan har en ny sårar mig och jag överätnker bara det
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
27.06.2023
Hej!
Det låter som att du har mycket på gång i ditt liv och i ditt huvud för tillfället och det är jättebra att du skriver hit så att du får ut dina tankar på något sätt.  Efter det som du upplevt är det inte konstig att du konstant går runt på helspänn och oroar dig för att falla tillbaka där du var tidigare. Även om saker överlag känns bättre och livslusten återvänt är det inte så lätt att bara glömma hur hemskt något var. Vi minns ju oftast bäst sådant som varit dåligt. Det är kroppens sätt att skydda sig själv så att man inte hamnar i en sådan situation igen. Vi minns och vi analyserar så att vi ska lära oss att undvika liknande situationer. Detta kan dock bli ett problem om man hela tiden går runt och känner sig otrygg och obekväm samt är misstänksam mot allt och alla.
Jag tycker att det var jättebra gjort av dig att du vågade ta chansen med den här nya killen trots att du tidigare varit i ett väldigt dåligt förhållande. Jag tycker också att det var hälsosamt och moget av dig att prata med din kille om dina känslor och din bakgrund. Du var öppen och ärlig precis som man ska vara i ett förhållande. Det ska du vara riktigt stolt över. Han däremot reagerade på ett väldigt omoget sätt. Det har absolut ingenting med dig att göra utan det handlar bara om honom och hans ovilja att vara en trygg, seriös och bra partner.
Jag kan förstå att du mår jättedåligt efter det här uppbrottet och det är helt förståeligt att det gör väldigt ont i dig speciellt eftersom han redan har en ny. Man kan känna sig både ledsen och bedragen när man trodde att man kunde lita på en person och att det man hade tillsammans var speciellt. Jag vill vara tydlig med att inget av det här är ditt fel och du har inte varit ”för tjatig”. Du har helt enkelt uttryckt dina känslor och han har vägrat att ta dem i beaktande och därför har du varit tvungen att upprepa dig. I mina öron låter det som att du har tvingats tjata bara för att han vägrat lyssna. Det är hans problem och inte ditt. Jag vet att det kan kännas svårt att se ljuset i tunneln just nu men jag kan lova dig att hans sätt att hantera motgångar och konflikter i förhållanden inte kommer att hålla i längden och det kommer inte leda till något annat än en rad av misslyckade förhållanden med tjejer som inte kommer ha så mycket gott att säga om honom. Ditt sätt att hantera motgångar och konflikter är så otroligt mycket bättre och hälsosammare och jag kan lova dig att du kommer ha nytta av det resten av livet även om det just nu känns som något negativt.
Det kan lätt hända när man får ett nytt förhållande så snabbt efter att man haft en väldigt tuff period med mycket psykiskt illamående att man baserar sin lycka helt och hållet på personen man gillar.
Tänk att ditt psykiska välmående och din lycka är ett hus. Ett hus behöver en stadig grund att stå på annars är det inte stabilt. Det kanske håller en vindfri, vacker, sommardag men en stormig höstnatt kommer huset antagligen att rasa ihop eftersom grunden inte var stabil. Du måste bygga grunden till ditt eget hus. Du måste vara grunden som du baserar din lycka och ditt välmående på. Om du låter någon annan vara den grunden och den personen plötsligt försvinner så kommer ditt hus att rasa. En pojkvän kan vara en dörr eller ett fönster i ditt hus. Något som gör ditt hus bättre men inte något som ditt hus är beroende av för att stå stadigt.
Jag förstår verkligen att du vill ha tillbaka din pojkvän. Och det är absolut inget fel med att söka efter kärlek även om man mår dåligt. Men kom ihåg att du också måste klara av att stå på egna ben utan en partner vid din sida. Du måste kunna vara lycklig i dig själv för annars blir man lätt beroende av den lyckan som andra ger. Kärlek är lite som en drog, om du själv mår dåligt behöver du få lycka någonstans ifrån och när någon annan ger det till dig känns det jättebra, enda tills den personen försvinner och du inte längre har tillgång till den lyckan. Precis som en drogberoende person som plötsligt inte längre får tillgång till sina droger. Tror du att det här kan vara något som stämmer in på din situation?
Jag tror att det skulle vara bra för dig om du fokuserade lite mindre på människorna runt dig och vad dom kan ge dig för känslor och istället fokuserar på att bli trygg, bekväm och lycklig i dig själv. Jobba på ditt självförtroende och din självkänsla. Det finns inget som är så attraktivt som en person som är självsäker och trygg i sig själv. Om du är stark och stolt med den du är kommer det även synas utåt. Försök t.ex. hitta någon ny hobby eller meningsfull sysselsättning som du kan lägga dina tankar och din energi på, saker som vi jobbar för och blir bättre på höjer vårt självförtroende och bidrar till vårt välmående. Kom ihåg att vara snäll med dig själv och ge dig själv pauser och belöningar. Äg den du är och fortsätt vara ärlig med dina tankar och känslor.
Jag kan redan se på basen av det du skriver att du är en smart, analytisk, tjej som har kontakt med sina känslor och nog innerst inne vet hur man skapar ett hälsosamt förhållande och kommunicerar på ett bra sätt. Du verkar både empatisk och förstående och jag tycker inte att du ska nöja dig med något mindre från en pojkvän. Du förtjänar någon som vill veta mera om dig, både det som är bra och det som är dåligt. Någon som ser dig för den du är och accepterar dig. Någon som lyssnar på dig och gör sitt bästa för att du ska må bra och känna dig trygg och bekväm i förhållandet. Någon som du kan prata med öppet och ärligt. Någon som behandlar dig bra. Kom ihåg ditt eget värde och låt inte någon kille tro att du inte förtjänar ett tryggt, hälsosamt och lyckligt förhållande. Du förtjänar att få din röst hörd och dina känslor tagna på allvar. Glöm aldrig det!
Kom även ihåg att det finns trygga vuxna runt omkring dig som du kan prata med ifall du känner att du inte kan tala med dina vänner. Du kan t.ex. prata med en lärare, skolkurator, eller någon annan trygg person eller vuxen. Du kan såklart även skicka hit till oss på Decibel. Vi finns alltid här för dig!
Kram,
Rosanna