Lost
11.03.2014
Hej! Ha snart levt ihop med min sambo i 5år . Varit ihop i ca 9år innan dess. Har hänt väldigt mkt under våran tid ihop. För några månader en så flyttade han ut väldigt stormigt å känslosamt vi båd grät floder.
Grunden till detta va att jag inte va säker på min känslor och det är jag inte än idag. Vet inte vad jag vill, vet inte vad jag känner längre. Hela dagarna går ut på att jag tänker kan komma fram till 30 beslut om dagen. Detta ta knäcken på oss båda. Vissa tycker jag ska släppa taget vissa tycker han är för bra för att släppa och det e han, han e underbar på alla sätt o vis. Men vad vill jag?? Blir tokig snart orkar inte snart med själv. L.l

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.03.2014
Hej L.I!
Äschdå, att det är stormigt just nu. Vi lider med dig och förstår absolut att det här inte är någon lätt situation för dig. 14 år är en lång tid och det hinner blir rätt komplicerat under den tiden. Lite ironiskt kunde man kanske säga att unga oftast tycker att deras kärleksliv är komplicerade, men vänta bara när man blandar in allt från huslån och svärmors åsikter till alla dessa långa år av gemensam historia, gemensamma minnen och ett gemensamt liv. Det blir ju sällan bara sig själv och sina egna känslor man måste ta hänsyn till då. Och det är klart att det här mångfacetterade kan vara svårt att hantera på egen hand. Ofta är det/kommer det från/blir det till en ordentlig livskris och man kan lätt börja känna sig som en ensam båt på ett stormigt hav, varken veta upp eller ner på vad man känner och vad man vill och bli... ja: Lost.
Men när man har bekymmer, oavsett om det gäller tandvärk eller motorn på bilen, så borde man förstå att söka hjälp mot det istället för att kämpa på på egen hand, lida i tysthet eller tro att man måste klara allt själv. Det finns yrkeskunniga att tillgå, på samma sätt som det finns tandläkare och bilreparatörer. Till och med tandspecialister och märkesspecialiserade reparationsexperter om man behöver. Och på samma sätt som när det värker i en tand, så är det inte märkvärdigare än att ringa och boka tid (och betala räkningen om man går privat). Går man kommunalt tex till familjerådgivningens psykolog, församlingens familjeterapeut eller kommunens psykolog, så kostar det inget. Inget annat än att man kanske får "läxor" att öva på i förhållandet, eventuella förklaringar till problemen, tankar man är tvungen att se i vitögat, kanske till och med praktisk hjälp med att dela upp bohaget.
Så det är vad vi rekommenderar dig. Gå och prata med någon som har den här sortens bekymmer som yrke, som har de rätta metoderna, verktygen, erfarenheten och utbildningen för att hjälpa till att reda upp just den här sortens "motorkrångel". Idag finns det nästan inget par, bestående av förnuftiga och mogna människor, som inte skulle söka hjälp före eller under en separation/skilsmässa - det hör lika mycket till vardagen numera som att gå till talterapeut med ett barn som har svårt med uttalet eller till en kiropraktor/massör/fysioterapeut om man har ont i ryggen. Eller åtminstone att man tar hand så pass mycket om sig själv att man själv söker hjälp.
Lite funderingar på vägen kan du säkert få av våra infosidor både om Parförhållandet och om att Göra slut. De är baserade på det material (Förhållandets byggklossar) som utvecklats inom Ev.Luth.församlingens familjeterapiarbete, men anpassade för ungdomar, eftersom den här sajten ju egentligen är tänkt för 13-25-åringar. Men du får säkert andemeningen ut ur dem i alla fall.
Hälsar ungdomsifnormatören Liselott